Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

HØSTTOKT 2014 - 26. september til 3. oktober

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sat, September 27, 2014 20:37:47

Fredag 26 september:

Menige og befal ankom Rådhusbrygge 1 kl 18.00, og lettet nærmere 19. Nia var tett fra forrige tirsdagsseiling, så Marius var den heldige til å få den jobben. Mens vi mottret ut fra Oslo, ble også Martin med på å fikse nia. Det viste seg å være flere deler som måtte demonteres og renses. Det ble en kald tur ut fjorden i motvind. Kvelds ble spist underveis. Vi klappet til kai i Sætre kl 22. Rolig kveld og både menige og befal fikk legge seg når de ønsket.

Lørdag 27 september:

Rolig morgen med skaffing kl 9. Etter skaffing fikk de menige landlov en times tid, mens vi ventet på at båtbutikken skulle åpne og vi kunne kjøpe de delene vi trengte til nia. Vi lettet like etter kl 11, og satte kursen mot Jetéen. Rett sør for Jetéen satte vi seil og kursen ble justert ut fjorden. I fin vind, men midt i mot, ble det kryss ut fjorden. Strålende sol og god stemning om bord.

Underveis ble det servert både muffins og brødskiver. Seilene ble strøket rett ved Bastøya, og vi klappet til kai i Horten like over kl 18.00. Til middag fikk vi servert spagetti med kjøttsaus. Etter middag ble det tid til en liten landlov på de menige, før samling. Samlingen bestod i en prat om turen og hva vi skal de neste dagene, før det ble film, til stor stas for alle om bord :)

Søndag 28. september:

Alle ble vekket like før halv ni, og frokosten med nystekte rundstykker ble servert like over kl 9. En liten landlov og rydding i byssa, før vi satte kursen ut av Horten kl 11. Solen tittet gjennom disen og 9 meter pr sekund fra sørvest.
Vi mottret litt sørover mot Bolærne, før vi satte seil og kursen mot Strømstad. Fin seilas med stor, fokk, klyver og mesan. Vinden tok seg not opp, og vi revet storseilet og strøk mesan.
Det ble en frisk seilas med en god del vann på dekk. Underveis ble det servert varm suppe, av stuert Mette. Når vi nærmet oss Strømstad fikk vi vinden mer fra siden, og en litt roligere seilas.
Storseil, fokk og klyver ble strøket, og dekk ble ryddet. Vi klappet til kai i Strømstad like før kl 18.
Båten ble shinet både over og under dekk, vann ble fylt og middag ble laget. Det var en del vått tøy fra seilasen, så under dekk ble det hengt opp tøy til tørk. Kylling tandori til middag, før samling i salongen.

Mandag 29. september:

Vi våknet til nok en morgen med sol og god seilevind. Etter frokost ble det landlov og handling av mat. Vi satte kursen sørover Koster-fjorden, og satte fokk og stagseil.
Mesan ble etter hvert også heist. Fin seilevind og rolig seilas sørover i strålende sol. Det ble muligheter for avslapning både på hekken og i klyvernettet.
Underveis ble det servert ostesmørbrød på dekk. Når vi nærmet oss Grebbestad, ble først stagseil strøket, og deretter fokk og mesan. Vel til kai i Tanumstrand like før kl 17. Ettermiddagen ble tilbragt i badebassenget på Tanumstrand, til stor glede for store og små. Mens det ble badet, gikk solen ned og himmelen viste sine fine farger.
Vi fikk servert et herlig taco-måltid ombord, før vi hadde samling i salongen.

Tirsdag 30 september:

Grytidlig morgen på befalet, som stod opp og dro fra kai kl 6.00. Bek mørkt når vi gikk fra kai. Men solen tittet frem litt etter litt, og vi fikk se en nydelig soloppgang.
På vei ut ble seil satt, og etter hvert som båten begynte å krenge kom den ene menige på dekk etter den andre. Etter frokost, ble det satt vakter, slik at de som var litt trøtte kunne få sove litt. En fin seilas over til Danmark med, igjen, strålende sol og fin seilevind.
Vel fremme i Skagen ble dekk vasket og vann fylt, samt litt annet skipsarbeid gjennomført. Det ble servert pasta og kjøttdeig –grateng til middag, før alle dro av gårde for å bowle. I påvente av ledige bolwingbaner, ble det spilt både biljard, dart og airhockey. Når endelig banene ble ledige til oss, var det stor stas for både store og små å spille bowling.
Vi ruslet tilbake til båten like etter kl 22, og det ble stille i ruffen like etterpå.

Onsdag 1. oktober:

Første morgen vi våknet opp og det ikke var sol. Heldigvis bare overskyet. Det blåste godt, så vi bestemte oss for å bli i Skagen hele dagen. Etter frokost ble det noen timers landlov på de menige, mens befalet handlet mat og ordnet litt om bord. Til lunsj ble det servert pytt i panne. Vi gikk i samlet flokk for å spille biljard og mini-golf.
Dessverre begynte det å dryppe litt på veien, så det var ikke mange som ville spille mini-golf ute. Det ble derfor mest biljard og air-hockey.
Mens noen trosset vind og duskregn, og spilte en runde mini-golf. Til middag fikk vi servert kylling med brie og bacon med ris til. Etter middag fikk spirer og båtsmenn en gjennomgang av pumper og skroggjennomføringer, før vi hadde samling med film i salongen.

Torsdag 2. oktober:

Etter frokost satte vi kursen over havnen i Skagen for å fylle diesel. Underveis ble byssa ferdige med å vaske opp etter frokosten. Like utenfor Skagen havn heiste vi stor og fokk, og etterhvert også mesan, klyver og stagseil.

Det ble en bedalelig seilas i medvind og strålende sol.

Flere dristet seg til og med til å seile i bare t-skjorte, og noen snakket om bading. Og dette i oktober!

Underveis disket stuerten opp med varm reste-lunsj, som smakte fortreffelig på dekk i solen. Det ble en rolig og fin dag på dekk for alle mann alle.
Vi ankom Lysekil like over klokken nitten, og vel til kai ble det servert laks og poteter med saus. Etter middag hadde vi samling med adjektivhistorie og resten av filmen fra onsdagen.

Fredag 3. oktober

Høsttoktets siste frokost ble inntatt, før både menige og befal gikk løs på pakking og vask av båten. Båten ble ren og pen både i salongen, ruffen, nia og gangen. Til lunsj ble det servert pølser på dekk i strålende sol. Vi fikk tid til en liten utdeling av forlatt tøy også, men heldigvis måtte ingen i det kalde vannet. Alle mening og noen befal stod klare på bussholdeplassen i Lysekil og så de vel avgårde på buss tilbake til Oslo.
Takk for et fint tokt! :)

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post112

Helgetur 29-31 august 2014

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sat, August 30, 2014 10:39:18

Fredag:

Alle 10 påmeldte til turen møtte opp på Rådhusbrygge 1 til kl 18.00. Vi lettet og satte kursen sørover ut fjorden. Det ble utpakking og litt leker underveis, mens vi motret til Drøbak. Vel fremme i Drøbak ble det servert innbakte pølser og hjemmelaget kake :) Vi fikk tid til litt samling med både mimeleken og "krysset eller ukrysset", til stor stas for både store og små. Det ble stille om bord ikke lenge etter kl 23.00.

Lørdag:

Frokost ble servert av Patrick og Mats, kl 9, før vi fikk tid til litt landlov og handling. Kursen ble satt nordover i fin vind og overskyet. Stor og fokk ble heist. Lunsjen ble inntatt på dekk, hjemmelagde pizzasnurrer. Vi så blå himmel og sol, og vinden tok seg opp. Fin seilas nord om søndre Langåra, og sørover på vestsiden av Håøya. La Det begynte å regne så smått når vi nærmet oss Rauholmene. Regntøy ble tatt på, før seilene ble strøket. Vi la til på Rauholmene like før kl 16. Det ble en kort tur på land for noen. Mens andre trakk ned i båten og fikk av seg det våte seiltøyet.

Her er noen bilder fra dagens aktiviteter:

Vi fikk besøk av sjøkorpsbefal i nyinnkjøpt båt.

Til middag fikk vi servert hamburgere med diverse tilbehør. Etter middag hadde vi samling med sang, mime-leken, "flasken", huske-leken og tegne sanger. Det ble mye latter og jubel, og både store og små så ut til å kose seg. Samlingen ble avsluttet med klapp i seng like over kl 22.

Søndag:

Frokost ble servert like før kl 10, da kokk og byss brukte vel lang tid på å koke egg. Men både befal og menige syntes det var helt greit å ta en rolig morgen. Etter frokost ble det rydding om bord, før samling i ruffen.

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post111

1. Tokt 2014, med nordisk seilas

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Tue, July 01, 2014 15:33:08

Fredag 27 juni

Mannskapet mønstret ombord til litt forskjellige tidspunkt. Sondre var ombord, fra skårungetoktet. Skippern, stuerten og Ragnar kom til Lysekil rundt kl 14, for å handle inn mat. Styrmann Esben tok buss sammen med Aida og 6 menige. De to siste ankom med bil. Etter å ha innstallert oss ombord, ble det servert noen veldig gode pizzasnurrer av stuert Mette. Det ble tid til både kveldsbad og samling, før en liten landlov for å gå i kiosken, som dessverre viste seg å være stengt.

Lørdag 28 juni

Etter frokost ble det tid til en ny liten landlov, og denne gangen var kiosken åpen. Letting, og i løpet av en halv time var vi under seil med fokk og stor med et rev. Kursen ble satt sydover. Lett regn, men fin vind og 5-6 knops fart. Vel passert Pater Noster forsvant vinden, seil ble strøket og vi motret videre. Solen tittet etterhvert frem og frukt ble servert. Stemningen steg straks flere hakk.

På Vinga var det fult, så kursen ble satt videre til Gøteborg, hor vi la til utenfor operaen. Kjøttdeig og makaroi gratinert med ost ble servert til middag. Kvelden ble avsluttet med samling med sang og quiz.

Søndag 29 juni

Rolig morgen og befalet severte frokost kl 10. Martin, Esben og Ragnar tok opprydningen, mens spirer og menige gjorde seg klare for Liseberg. Dagen ble tilbragt på på karuseller, spillehall og godishjul. Både Lisebergbanan, Kanonen, SpinRock, Kållerado, spøkelseshuset, AtmosFear og Helix ble flittig prøvd ut. På vei tilbake til båten, ble det tid til en tur innom en kiosk med et meget stort utvlag i godterier. Vel ombord ble det servert kvelds, før vi avsluttet dagen med samlig. Vi så på kartet og snakket om ruten for toktet, samt fikk noen bryne seg på «manndomsprøven».

Mandag 30 juni

Frokost og handling av mat i Gøteborg før letting, med kursen nordover. Vi mottret innaskjærs oppover mot Skärhamn, for å plukke opp siste mannskap. Rolig dag med mye avslapning i solen på dekk. Vel i Skärhamn var klokken blitt en del, og vi tok den lange turen over havnebassenget. Der ble det grilling, til stor glede for alle. Inkludert bysselaget, som da slapp med en bitte liten oppvask etterpå. Det ble tid til både lek med frisbee og bading, før en liten samling.

Tirsdag 1 juli

Vi startet dagen med felles flaggheis kl 08.00. Var noen trøtte oppstilte både menige og befal på dekk under denne seansen. Etter frokost, satte vi kursen videre nordover. Vi gikk ut ved Måseskär og satte seil. Dessverre var det litt lite vind, så etter halvannen time med seiling uten særlig fremdrift, ble motoren startet. Vi ankom Dannemark litt utpå kvelden. Etter et herlig måltid med taco, ble det tent bål på land. Noen menige tok seg en rotur, mens andre utforsket øya. Kvelden ble avsluttet rundt bålet med sang og historefortelling.

Onsdag 2 juli

Dagen ble igjen startet med felles flaggheis kl 8. Vi hadde 50 meter kjetting ute, så det ble trim på fordekk før frokost. Vi mottret oppover, og tok turen innom Hamburgsund for å handle litt mer mat før turen skulle over mot norskekysten. Seil ble satt ved Stängeskär. Litt lite vind og midt imot, så jerngenoaen ble satt igjen. Fin fart mot Kragerø for seil og motor. Flatt vann og fin vind som tok seg litt opp. Både menige og befal fikk slappet av og sovet litt underveis. Når vi nærmet oss Kragerø fikk vi mer bølger, og vi så noen grønne ansikter. Vel i havn i Kragerø ble det servert middag, og de menige fikk en kort liten landlov.

HER HAR VI HATT ET BRUDD I NETTDEKNINEN OMBORD, SÅ DERFOR HAR DE ETTERFØLGENDE DAGENE IKKE KOMMET UT TIDLIGERE, MEN NÅ ER ROUTER OG STRØM TIL DEN IGJEN IORDEN... BEKLAGER AT DET HAR TATT TID.

Torsdag 3 juli

Sen start og frokost kl 9.30. Etter frokost ble det 3 timer landlov på de menige, så de fikk dusjet, handlet og tid til å se byen. Like etter kl 13 satte vi kursen nordover mot hytta til Esther. Vi gikk innaskjærs og puttret oppover i solskinn og lett vind. Lunsj ble servert på dekk underveis. Vel fortøyd med hekken til land og 60 meter kjekkting ute på ankeret, ble det tid bading og lek. Når sulten meldte seg igjen, gikk vi opp til hytta til Esther hvor vi grillet pølser, banan med sjokolade og marsmellows. Noen klatret i trærne, noen spilte «ball» med kongler, mens andre hørte på musikk og sang. Det ble tid til en kort samling med nyeste del av historien til Ragnar, før legging.

Fredag 4 juli

Rolig start på dagen i dag og. Dessverre var det ikke noe badevær – kald vind. Det ble derfor skipsarbeide og indretjeneste. Skutesiden ble vasket og flekker ble malt over, messing ble pusset, underlik på mesan ble fikset og endetakling ble lært, samt båten vasket innvendig. Vel ferdige med det, satte vi kursen videre nordover mot Stavern. Vi motret oppover i rolig vind og overskyet. Vel i havn i Stavern var det flere menige som benyttet anledningen til å ta seg en dusj før møte med de andre båtene på Nordisk. Åpningssermoni kl 19, og stor stas å møte kjentfolk igjen.

Lørdag 5 juli

Liggedag med nordisk seilas innebærer som vanlig en god del aktiviteter som må utføres, åpne skip, mannksapskonkuranser, mannskapsmiddager mm...

Så dagen startet med flaggheis, før befalet tok åpent skip, og de menige ble sendt avgårde på flåte rigge konkuranse, med etterfølgende flåteseiling ( eller flåte haling, dytting, svømming el ) stor fornøyelse og mye morro, og en hederlig 5. plass til slutt....

Etter landlov, ny runde med åpentskip, hadde stavern invitert på felles middag for alle mannskapene, med en etterfølgende quiz mellom båtene, og våre maritime kunnskaper var visst bare så som så, da vi igjen cruiset inn til en fantastisk 5. plass ;)

Så var det på tide å si god natt til gamle og nye kjente, og krype til køys med planer om en uthvilt start på regattaen.

Søndag 6 juli

Dagen startet med flaggheis og letting kl 0800, klar for første etappe av nordisk seilas, fra stavern til skärhamn i sverige. Selve starten gikk klokken 1000, så det var akkurat tid for frokost og setting av seil før det starten skulle gå... med vind på 0-1 m/s styrke fra syd-øst ble dette en lang affære.. og over en time etter start hadde ennå ingen båt krysset startlinjen.. Med et ørlite vinddrag og stor optimisme ombord fikk vi endelig satt båten i retnings startlinjen, sammen med båten Frithjof II som lå ca 50 meter foran oss.. meeen det holdt akkurat ikke... vinden løyet ned... og vi kom ca 5 meter fra start streken, før båten stoppet... og strømmen satte oss bakover igjen.. sammen med humøret ombord, da frithjof faktisk akkrurat klarte å passere start merket.. etter dette ble konkuransen om å gjøre å drive minst vestover i flere timer... og selvsagt en fiskekonkurranse.. hvem som vant er vi usikre på... Mohawk stillte iallefall med 1 torsk og 1 propell (vår egen!!) som sitt bidrag...

Utpå ettermiddagen ble det bestemt fra ledelsen av regattaen å avblåse kl 2200 for å sikre at alle båtene kunne komme frem arrangementene i skärhamn.. men i og med at vinden tok seg opp fra ca kl 20, valgte mohawk og en del andre båter å allikevel fortsette for seil gjennom natten, og fikk en herlig nattseilas på kryss mot svenskekysten... med 5-7 knops fart og klart vær og 0,5 m bølger var alt bare kos ombord...

Mandag 7 juli

Seilasen ble avsluttet rundt kl 1130 rett utenfor skärhamn og vi pakket seil og ryddet båt før vi motret inn å la oss på bryggen til atene i havnen. Her ble det gitt landlov for dusjing, handling og soving! Med alle ombord igjen fra kl16, ble det først forhaling for å slippe atene på innsiden av oss på bryggen, hvorpå vi la oss på utsiden.. og så rett ned til middag, en deilig wok rett tilberedt av vår eminente stuert og bysselag.. Etter middag ble det samlet avgang til velkomst og åpningsseremoni for arrangementene i skärhamn.. resten av kvelden ble brukt flittig rundt i havnene for å gjenopta kontakt med de forskjellige mannskapene rundt på båtene.. og ble avsluttet med en stående buffet ombord før vi tørnet inn... klare for nye sprell og gjøremål imorgen...

Tirsdag 8 juli

Dagen startet som vanlig med flaggheis, og en etterfølgende shining av båt, og frokost...

Programmet vårt for dagen bestod først og fremst av en SUP (stand-up-padling) konkrranse mellomst båtene, med et lett dryss av åpne skip, med muligheter for å vise frem vår båt og se på de andre... pluss en premieutdeling for 1. etappe...

Det var flott vær når konkurransen skulle starte, og skärhamn fikk vist seg fra sin beste side... selv om mohawk ikke var på seierspallen i padle konkurransen gjorde de en helt klart hederlig innsats... og gjør seg godt bemerket på bade brygga etterpå om ikke annet. ;)

Etter konkuransen var det tilbake til båten for middag, før avmars til premieutdeling, som det fulgte litt spenning med, siden konkuransen var blitt avblåst hadde regatta ledelsen bruk to dager på å regne ut posisjoner.. og Etter en utvilsom klasse seier!!! (hvor vi seilte kun mot oss selv :P ) kom dommen... og til vår store sorg ble vi da slått av Fritjof II på overall plasseringen... men vi overkom sorgen og feiret istedenfor en hederlig innsats også herJ

Etter premieutdelingen ble det igjen tid for litt fritid for å møte opp med de andre mannskapene, og særlig mannskapet til den shetlandske båten «Swan» var populært...

Men dagen måtte også ta en ende, og imorgen skulle vi seile regatta igjen, så innetiden ble satt litt tidligere, og så rakk også cruisedirector Ragnar, en ørliten samling, med fortelling av fritt gjenfortalt historie om livet ombord J

Onsdag 9. juli

Onsdagen opprant med strålende vær, og en planlagt regattastart på hamnefjorden, rett utenfor skärhamn gjestehavn.. med alle de store båtene for seil i den trange leden ble det nok ett vakkert skue, men en litt stressende opplevelse for noen skippere... etter enn vellykket start (om enn som vanlig ikke første båt til å seile) satte vi samtlige seil, og forserte snart det feltet som hadde startet før oss... med en etappe med brukbar vind, med slak slør til plattlens, trenger vi alle de meterene vi kan på sløren før de store gaffelseilene kommer på lensen.. uansett går båten fort nedover i god fart med flatt vann og trope sol.. en rikig så deilig seilas for alle !!

Torsdag 10 juli

Torsdagen er så vidt startet ( 0100 ) når vi ankommer innseiling til hals som er inngangen til mållinjen for regattaen, dog idet vi kaller opp å lurer på om målinjen er satt der det er sagt, får vi beskjed om at vi må seile utover igjen for å kunne gå i mål, da noen av de større båtene nekter å seile inn i limfjorden... med endringer av kurs, plotting av ny mållinje og nesten på linja, blir vi da slått med ca 2 minutter av skøyta «TY» Utrolig kjedelig måte å tape på, og hele mannskapet er ganske nedfor og irriterte... men men.. ingenting å gjøre med, og «TY» har seilt en utrolig bra etappe, for i det hele tatt å være så i nærheten!

Etter målgang strykes seilene og vi motrer inn i limfjorden og inn til ålborg hvor båtene skal samles, her ankommer vi kl 0600 ca.... og alle får sove noen velfortjente timer mens de andre båtene fyller opp i havnen...

Etter ankomst av alle båtene ca kl 0830, må vi forhale å legge oss utenpå Kvartsita noe som er et c moment i trang havn og trøtte (og ørlite irriterte mannskaper som akkurat har lagt seg) men vel gjennomført starter vi dagen, og begynner å planlegge deltagelse i dagens fotballturnering..

I fotballturneringen viser det seg at vi er bedre enn vi trodde, og går hele veien til finalen (noe som medfører at vi må utsette bading i havsbadet til imorgen istedenfor) men blir desverre slått i finalen, og ender vår vante tro på 2. plass her (etter 2. andreplasser i seilingen også).

Etter fotballturneringen blir det oppstilling på kaia til felles spyling og vasking, da tiden er iferd med å gå fra oss og vi må skynde oss til åpningsseremoni på det maritime museet.

Etter åpningseremoni er det igjen klart for premieutdeling for 2. etappe... ny 1. plass i klassen... (og ja... vi er fortsatt bare en båt i klassen ;) ) Men den store gleden for oss var jo selvsagt 1. plass overall-overall ( best av alle klassene, på alle etappene) så da blir skuffelsen over 2. plassen på etappen fort glemt J

Etter premieutdeling er det felles middag med alle båtene, og ålborg kommune varter opp med flere typer grillet kjøtt., ett antall forskjellige salater og tilbehør og det blir et herlig måltid for alle i hyggelig selskap.

I dag blir siste kvelden med de andre mannskapene, og etter middag blir det landlov for å ta avskjed med de forskjellige mannskapene... litt vemodig at det går mot slutten.

Fredag 11 juli

Siste dag i ålborg, og vi planlegger å lette allerede i ettermiddag for en nattseilas mot sverige, vi skal jo tross alt rekke hjem (eller i nærheten før søndag). Dagen startes med flaggheis og frokost, før vi drar til ålborg havsbad, ett utendørs oppvarmet saltvannsbad med strender og stupetårn, og på dette får vi med oss mannskapet på «swan» det blir en deilig rolig dag, med masse sol, bading og iskrem.. SOMMEREN har kommet ;)

Avksjeden er her, og vi gjør klar for letting, med en hyggelig litt forsinkelse, for mannksapet til swan kommer ombord med postkort av båten, og swan- pins... og ønsker også å ta et felles mannskapsfoto på brygga.... så vi stiller opp sammen og tar bildet (eller bildene, da det viser seg at ca 30 mobiltelefoner blir lagt frem for å få et bilde ;) )

Deretter er det farvel og gjør klart til letting igjen.. kvartsita som ligger på innsiden av oss sliter med å komme seg ut fra bryggen på grunn av vindretningen, så det blir en morsom vri på letting da vi velger å hjelpe de, og letter sammenkoplet, baug mot hekk, noe som gjør at vi kommer sideveis ut fra bryggen snur rundt i det trange havnebassenget, morro for oss, og morro for de som ser påJ

Så er det bare å sette kursen ut av fjorden, vi setter seil ved hals, og seiler ut leden før vi vender kursen nordover...

• Comments(5)//umoe.savemohawk.com/#post110

Skårungetokt 20/6-27/6 2014

Tur-referaterPosted by Øyvind Berntsen Sat, June 21, 2014 20:29:27
Da er Skårungetoktet igang! Følg oss gjerne på

centery:58.95785/zoom:8/mmsi:257052500

Fredag 20/6
Litt grått vær utgjør starten på årets første tokt, men dette legger ingen demper på stemning og forventning til denne turen. Vi motrer til Oscarsborg, hvor det blir mulighet for toktets første kveldsbad.

Lørdag 21/6
Tidlig purring og frokost kl 0800! Idag vil vi til Sverige, og må litt tidlig igang. I stille vær kjøres det til Larkollen, hvor de 2 siste deltakerne kommer ombord. Da er vi fulltallige, og stevner videre. Ute i fjorden setter vi seil og glir utover men været blir bedre og bedre. Tilslutt så bra at vinden er borte. Vi har mann overbord-øvelse, hvor Bjørn Arne "faller over bord" midtfjords. Flott innsats fra alle! De blir også bading på alle etter dette. Avslutter ettermiddagen med å gå til Alaska, hvor ballspill, bål og grill inngår i kveldens innhold.

Søndag 22/6
Litt senere purring idag. Mulighet for morgenbad og frokost kl 0900. Mye vind og litt kaldt gjorde at kun Grete og Øyvind plasket uti. etter litt lek på land lettet vi for Strømstad. Her har alle fått landlov, muligens handlet litt i kiosken, og vi har proviantert for noen dager til. Nå ikveld har vi flyttet oss ut på skjæret litt syd for Strømstad. Ankeret er ute med 50 m, alle gleder seg til å sveive imorgen, og grillen er tent for å lage kvelds! Oppdagelsesferd på denne holmen, bading og roing er noe av kveldens aktiviteter. Noe har skjedd med temperaturen, kun 15 gr, vi har kjøpt termometer for å sjekke..

Mandag 23/6
Morgenbad for de som vil! Eirik, Grete og Øyvind. Det nye termometeret viste 13! Nå er det termometeret vi bør sjekke...
Både før etter frokost kl 0970 ble det jolleroing og litt lek i egenlaget huske i et tre på land. Deretter blir det dugnad på ankervinchen, 60 m er ute, og etter en drøy time er dette ombord igjen.
Vi stevner ut i Strømstadskjærgården, og ut i Kosterfjorden og har en fin og rolig seilas sydover med fokk og stagseil. Vi klapper til kai i Grebbestad tross gjenstridige motorbåteiere som ikke ville flytte seg, det er jo tross alt enkelt å vippe 80 gamle tonn inn i en luke med frisk vind ifra! Vel i havn gjøres skuta fin og det blir en liten landlov. Imorgen er det andre planer...

Tirsdag 24/6
Idag har vi alle vært i badeland! Der er vannet varmere enn 13! Alle har kost seg i sklier og bassenger og etablert svømmehud mellom tærne.
Skipperen hadde laget suppe som ble servert på dekk til alle som har fått badet fra seg.
Etter en liten pause er det byløp!
Gjengen er delt i 2 lag. Det samles klemmer, stekes egg, og vers på rim skal huskes mens man finner saker på bokstaver, og som skal veie noe bestemt!
Utpå kvelden letter vi for uthavn. Nok en variert dag går mot sin ende.

Onsdag 25/6
Igår kveld dro vi til Pinnø. Ankret opp med hekken mot land, fikk vindstille flott kveld med mygg;)
Vi våkner opp til toktets flotteste morgen. kl 800 er det helt vindstille, sol og faktisk varmt. Morgenbad på Grete og Øyvind først, og flere kommer til etterhvert som man våkner litt. Bjørn Arne leder byssa og vi forventer ikke noe tidlig frokost;-)
Brunsch på dekk er også veldig godt.. Karamelljakt arrangeres mens vannpumpe fikses. Da vannpumpe røyk igår kveld, fikk ikke byssa vasket opp middagen. Gledelig da at flere tilbød seg å ta den manglende oppvasken.
først kl 1500 begynner vi å sveive 50 m kjetting, og vi er igang sydover i flott vær fortsatt og noe av den fineste delen av skjærgården. Vi lander på Yttre Huø kl 1830 og er igang med grill og kveldsbad umiddelbart. Nok en flott holme å ligge inntil.

Torsdag 26/6
Yttre Huø var en flott plass å våkne! Morgenbad mellom 8 og 9, deretter frokost på dekk. Jolle går deretter i skyttel til Alvø, hvor det skal være mange jettegryter som bør sees på. Boksen går på denne øya også.
Deretter letter vi, går sotenkanalen, under Smøgenbrua som alltid ser for lav ut!-og mellomstopp i Smøgen.
Storseilet heises på vei til Lysekil og vi får en flott avsluttende seilas til Lysekil.

Takk for turen
2475 Øyvind Berntsen

• Comments(9)//umoe.savemohawk.com/#post109

Skårungetoktet 2013 15-16/8 2013

Tur-referaterPosted by Øyvind Berntsen Thu, August 15, 2013 19:28:47
Torsdag 15/8
I natt har alle tatt hver sin bryggevakt! Brygga på Alaska må passes litt på når vinden er meldt dreiende ila natta. Alle har vært på vakt en time sammen med en til. Siste laget vekket stuerten kl 0600, og alle ble igjen purret kl 0800 for frokost 0830.
Vi letter ganske raskt denne dagen, selv om Alaska er flott. Vi vil komme frem til neste havn litt tidlig istedet. Vi krysser grensen til Norge igjen, passerer Hvaler i glitrende vær og passe god bør. Klyver, fokk og Mesan er oppe.
Tiden blir brukt til rortørn og kvalifisering til klipp "stått til rors", knuter og å hvile litt da natten jo ble litt avbrutt for de fleste. Fiskesuppe serveres til lunch på dekk, veldig god.
Brygga på Bolærne har plass til oss, og vel fortøyd øker vinden igjen litt på mens pasta og kjøttsaus inntas nede.
Ikveld avholdes karamelljakt på land, samling med ulike bidrag fra mange og kvelden vil derfor inneholde mye før det blir stille i ruffen innfor siste natt i ruffen på dette toktet.

Imorgen drar vi tidlig herfra, skuta skal vaskes og ryddes mens vi seiler mot Oslo og toktavslutning kl 1800

Takk til alle ombord for et flott tokt:-)

Øyvind Berntsen

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post108

Skårungetoktet 2013 13-14/8 2013

Tur-referaterPosted by Øyvind Berntsen Wed, August 14, 2013 17:51:56

Onsdag 14/8
0630 kimer vekkerklokkene! Noen våkner av dette. Andre fortsatte å sove..
0700 startes motoren og trosser glir ombord, Mohawk setter seg i bevegelse i morgentimene. Dagen igår ble hviledag i Fjellbacka. En velfortjent hviledag for alle. Vi har jo i de første dager fått blåst oss ut skikkelig. Denne dagen fortsettes byløpet fra mandag kveld. Utpå dagen er alle lag imål, med klemmeliste, innsamlede saker på M O H A W K, 2 m tau, 1,7 dl juice, saker til å lage drage, og et vel tilberedt eggemåltid.
Vi tar oss tid til pauser, bading, middag til fast tid, mer bading, klyverfallbading, og tur gjennom kungskløften og over vetteberget og rundt fjellet.
Men altså, idag er det onsdag, vi er på vei fra Fjellbacka, alle barna sover under motordur og bølgeklukk. det våknes til liv etterhvert og en etter en kommer opp, tar en rortørn, eller setter seg bare halvtrøtt ned. Det serveres havregrøt til frokost etterhvert når alle er våkne. Vi er såvidt innom Havstensund for litt handling, men stedets lit enkle butikk, gjør at vi heller seiler videre mot Strømstad. Her ble det landlov og muligheter til å bruke opp resten av lommepengene. En av besetningen har fått et liten hjernerystelse etter ivrig ryddig i seilkøya. Han fikk besøke sykestua i Strømstad som desverre mente det var til det beste å ta det enda mer med ro enn det et liv ombord her gir...
Etter en litt lengre stopp enn veldig kort i Strømstad er vi nå på vei til Alaska for mer bading og også grilling:-)

• Comments(3)//umoe.savemohawk.com/#post107

Skårungetoktet 2013 9-11/8 2013

Tur-referaterPosted by Øyvind Berntsen Mon, August 12, 2013 22:00:55

Skårungertoktet 2013

Fredag 9/8.13

Klokken 1500 stod 15 spente barn som var klare for avreise til Gøteborg. På bussturen nedover var det spenning og mye snakk om hvordan denne turen skulle bli. Med seiling, regn, sol og for mange nye og spennende opplevelser. Når vi var fremme i Gøteborg så ble vi møtt av en far som var snill og kjørte bagasjen ned til Mohawk og mannskapet tok trikken ned til Nya varvet. Kvelden gikk til køyeplassering, innkjøp og informasjon om ting om bord og litt regler. Alle 15 fikk plass i ruffen, noen synes det ble litt trangt. Men det går nok for alle mann alle uansett. Barna har blitt delt inn i forskjellige båtlag der de eldste barna har fått ”ansvar” for vært sitt båtlag. Samt at barna har fått vært sitt kort med ting de skal gjøre i løpe av turen.

Lørdag 10/8.13

Den første natta har gått fint, noen sovnet litt senere enn andre, mens andre våknet litt tidligere. Skippern hørte noe hyggelig småprat rundt klokken 0730 . Rundt klokken 1000 kastet vi trosser for første gangen på dette toktet. Båtlagene fikk vær sin trosse, og samhandlingen var godt i gang med en enste gang. Det ble kursing i seilsetting og de eldste hadde leder de yngste, flott utført arbeid av alle sammen. Vi seiler nedover med fokk og mesan, det blåser godt nok 6-7 kn er bra nok. Alle viser glede om å være om bord og alle er ivrige etter å gjøre oppgaver og få klipp i kortet sitt. Etter vi ankom Marstrand, ble det en tur på borgen for alle. En stor glede for både store og små. Selv om det ble noen regnbyger her og der som plutselig kom overaskende på oss. Etter en tur på borgen som ble det en landlov for alle.
Det ble også fortalt at Nordeuropa største godisbutikk lå i nærheten. (Den er på to etasjer). Ble alle barna ivrig for å finne denne butikken. Mathias hadde bursdag (gratulerer så mye!), så vi feiret dette med pølser og fest på brygga i solnedgangen. Etter dette ble det årets første bad for noen av de meninge.

Søndag 11/08.13

Froksten ble servert ca 0830, med nystekt brød som Per hadde laget. Før vi kunne lette fra kai så måtte vi gjøre båten sjøklar siden vi skulle ut i noe sjø. Den morsomste oppgaven var å sitte på utkikk etter fiskebøyer og staker når sjøen var på det høyeste syntes barna. Alle som satt der fikk også smake på litt friskt sjøvann. Vi seilte i et par timer nedover og alle barna som ville fikk prøve seg etter tur og orden til å stå til rors. Noen av barna fikk også klipp på kortet sitt der det står ”Stå til rors”. Vi gikk inn til Ellos for å hente Jeanette som hadde tatt busse fra Oslo og som skulle være med å seile sammen med oss. Deretter gikk vi tilbake til Gullholmen, og etter at vi hadde ryddet på dekk startet nesten alle barna å bade med en gang. Etter middagen tok Jeanette og Frida med seg alle bara opp på utsiktspunktet og så på solnedgangen før de fikk en landlov til halv ti. Etter det var det en lite samling med kakao og popkorn! Naaam, sa alle barna om bord når de fant dette ut. Roen senket seg over båten rundt klokken 23.00

Mandag 12/08.13

Igjen frokost 0830 etterfulg av populær bading fra brygga vi lå. Vi lettet for seil ca 1100 og seilte nordover for bare fokk, farten var det lite å si på likevel. Vi fikk smake på litt sjø og stor bølger idag også, men i noe mindre doser. Ved Kungshamn strøk vi seil og gikk for motor igjennom sotenkanalen. mange fikk sin første rortørn idag med, og fikk gjort en fin jobb selv i den strie vinden. Vel fremme i Fjallbacka nyter vi kjøttboller til middag, og legger ut på byløp etterpå. Det blir denne gang et todelt byløp, som altså fortsetter imorgen etter frokost!

2978 Jeanette Paulsen Bergerud

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post106

1.tokt 2013 07/07- 12/08

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sun, July 14, 2013 01:05:47

Søndag 07.07

Frokost ble spist, sola varmet og det var duket for en ny og herlig dag. Det ble pusset litt messing mens vi ventet på at byssa skulle bli ferdige med oppvasken, og så ble det et «Obligatorisk» besøk av fregatten Jylland.
Fregatten Jylland er en veldig stor seilbåt som ligger i Ebeltoft. Det er en dansk over 100 m lang dampfregtt som bidro sterkt til dansk seier i slaget ve Helgoland i 1864. Etter vi hadde vært på Jylland, og de meninge hadde shoppet litt i gavebutikken, som endte med at noen av dem kjøpte seg en uniform som var ganske lik de brukte på båten, dro vi mot Århus. Der så skulle vi se på alle båtene som skulle være med i Tall Ships Race. Det var mange flotte båter som var med!
Etter vi hadde sett nesten alle båtene og fulgt dem en liten stund, så kalte vi opp Atene å avtalte at vi skulle ligge med dem i en uthavn.

Mandag 08.08

Denne morgenen så fikk vi ganske mange nye i mannskapet vårt. Vi hadde avtalt mannskapsbytte med Atene! Vi fikk sånn 11 stk. fra Atene over hit, og Ragnar, Vetle, Sondre og Tobias gikk over til Atene. Vi heiset anker, med svensk hjelp, og seilte avgårde. Det gikk ikke lang tid før svenskene spurte om det var vanlig at vi hadde vannkrig ombord. Vi svarte selvfølgelig, og plutselig så fylte vi opp masse vannballonger for å skyte på Atene. Det var ikke mye vind, så det tok en liten stund før vi tok igjen Atene. Meste parten av tiden gikk til å fylle opp vannballonger og ha en liten vannkrig selv på båten. Plutselig så var det en av Atene mannskapet som «falt» over bord! Mann over bord! Det tok ikke lang tid før alle reagerte og begynte med «mann over bord øvelsen». Fant fram jolla, badestigen og en line. En stod å pekte på han hele tiden og vi fikk hevet ut en livbøye til han. Vi prøvde å komme så nær som mulig personen, men det var vanskelig når vi hadde alle seilene oppe. Vi fikk jolla ut på vannet, og Jeanette og Henrik rodde til han å fikk han oppi. De kom tilbake og vi fikk reddet han. Etter en stund så tok vi igjen Atene, og da begynte vannkrigen! Vi seilte noen ganger forbi dem, men vi seilte etter. Til slutt så tok de ut brannslangen, og det var veldig vått. Etter vannkrigen så seilte vi bitte litt, før vi klarte å komme så nærme som mulig Atene så vi fikk byttet mannskap igjen. Vi seilte videre til Århus for å ligge der over natten.

Tirsdag 09.08

Vi bestemte oss for å fortsette å ligge i Århus hele dagen, og vi åt frokost på McDonalds! Av alle steder, men men. Etter den «sunne» frokosten, så fikk vi landlov til kl. 16. Alle forsvant hvert til sitt og de fleste menige og befal fant sykler de kunne leie og syklet rundt i Århus. Befalet forsvant plutselig og lot Mette og Thora være igjen med alle de menige. (De dro på Gocart....) Thora og Mads gikk for å vaske klær til nesten alle på båten, og Mette satte i gang de menige med skipsarbeid. De pusset messing og Aida malte skutesiden. Det var ikke så mye messing å pusse, og når de var ferdig med det så fikk de heller gjøre det de ville, men de måtte være på båten. Når Aida var ferdig med å male, så hadde brunfargen hennes forsvunnet, da var ho plutelig nesten helt hvit av all malinga. Resten av befalet kom tilbake, så var det på tide med grillings! Maten var kjempe god, og alle ble mette. (Hehe, nei, det er bare en Mette på båten). Etter middag så var det på tide med en nerf kamp. Ragnar og Martin hadde handlet inn automatiske nerf pistoler og hele kampen ble kaos til slutt, da ingen egentlig fikk med seg hvem som skøyt hvem og hvem som døde. Etter kampen, så hadde vi trossekast konkurranse. Det var Martin som vant, Ragnar på andre og Esben på tredje. Til slutt før vi la oss, så fikk vi høre historien til Ragnar.

Onsdag 10.08

Vi reiste fra Århus, og denne dagen var det veldig høye bølger. Befalet hadde lettet uten de menige og vi var godt i gang med å komme oss av gårde. Før skaffing så heiste vi seil, og det første vaktlaget begynte å ete. Det var høye bølger og urolig sjø. Det kom mye vann opp på dekk og ned i båten. Ruffen hadde snart sin egen svømmehall, og Mette og Aida gikk inn for å prøve å fikse det som lakk. Som endte med at beina under Mette forsvant og ho ned i dørken på armen. Ho ble lagt inn i skipperlugaren, der ho også ikke bare hadde vondt i armen, men også var kvalm. (Det var helt for j****** vondt! Hilsen Mette) Det var også såpass høye bølger at ting trengte bedre sjøklargjøring under dekk... Esben og Jeanette måtte gaffateipe byssa så ikke ting falt ut. ! Aida fikk vondt i benet da da bordet flyttet på seg i en bølge. Esben sjøsikret dørken og bordet så det ikke skulle fly avgårde igjen.

Det var en frisk seilas, som endte i en rolig aften i helsingør... med shining av båt etter sjøgang og diverse... og en bedre runde med ostiser i salongen til avslutning...

Torsdag 11.08

Vi lå i Hellsingør og alle menigene, unntatt de i byssa dro på borgen som var der. Seilet hadde også fått gjennomgått gårdsdagens seilas og en heide hadde dettet av og seilet var revet. Martin ringte en seilmaker som skulle komme å hente seilet, men han kunne ikke komme før dagen etter. Derfor ble dagen brukt på å gå rundt i byen der, og noen dusjet. På kvelden så skulle vi ha en film kveld, men det gikk ikke helt som planlagt. Vi måtte streame fra telefonen til Aida, men dataen og telefonen var ikke helt enig med hverandre, så det var mange ganger den hoppet ut og det var egentlig bare irriterende å se på film sånn. Vi fikk også sjokolade pudding som Martin hadde laget! Flink skipper. Vi prøvde litt til å se på film, men det gikk ikke. Så de fleste bestemte seg for å legge seg i stedet, etter vi hadde hørt historien til Ragnar. Noen ble igjen for å se en Big Bang Theory episode som Tobias hadde på ipoden sin, for det gikk tydeligvis å se på fra den.

Fredag 12.08

Vi dro fra Hellsingør og satte snuten mot Købehavn. Før vi reiste så kom seilmakeren og hentet seilet vårt så han kunne fikse det. Da dro vi da, med et mindre seil. I stedefor storseil, så satte vi heller stagseil. Det gikk ikke kjempe fort, men vi kom oss da framover. Det virket også som om det var den store chips dagen, siden ALLE fant fram chips! Etter en liten stund, da vi var ganske nærme København, så strøk vi alle seil og motrett inn. Vi fant et sted vi kunne ligge, og satte i gang med å finne vann og strøm. De menige satt i gang med å spyle dekk og fylle på vanntanken. Ragnar og Esben lagde også en god middag, som var lasagne. Etter middag så var det egentlig ikke så mye å gjøre, siden det var seint på kvelden.