Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

Topptur til Prekestolen

Anniken og GustavBlog Image
Anniken og Gustav
Theodor og Anniken - bading i 13 graderBlog Image
Anniken, Aida og Theodor - Anniken mistet håndkleet til Gustav i vannet og de andre hjelper til med å vri det opp.
Førstemann uti!Blog Image

• Comments(1)//umoe.savemohawk.com/#post40

Opp til slutt...

BilderPosted by Trond Melsom Fri, June 20, 2008 17:47:44

Så ble vi klare med slippsettingen. Tim Wang på Killingen har hatt båten oppe mange ganger tidligere, og stod klar med sin kjempekran mandag morgen etter Færdern. Akterstaget og lensetakler ble fjernet, og stroppene kom på plass.

Blog Image

Verftets folk stod for høytrykkspylingen. Deretter var det å fjerne det lille som var av rur og skjell, det meste konsentrert rundt propell og aksel. På propellen var sinken helt borte. Sinken på akselen derimot var i god stand, noe som tyder på at propellsinken faktisk har falt av, og ikke tæret bort.

Propell "før bilde".

Propell "etter bilde".

Blog Image

Tid for maskering av vannlinje.

Og så var det å brette opp ermene og rulle på 8 bokser med bunnstoff.

Vingekjølen får en omgang med rullene.

Sindre og Erik.

Killingen.

Da er bunnen nystoffet og fin. Sjøventiler er kontrollert og smurt. Etpar småskader på kjøl og ror er utbedret, og vannlinjen er renset og polert. Klart for tokt!

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post20

Nesten oppe....

BilderPosted by Trond Melsom Sat, June 14, 2008 15:20:52

Mandag 9. juni planla vi å slippsette Umoe hos La-Sa. De har en kran som er kraftig nok, og som ligger bare 50 meter fra båtplassen vår. Vi stilte mannsterke, og gikk inn til brygga ved høyvann litt over klokken 11. Det er grunt inne ved løftebrygga, men ved høyvann kommer vi fint inntil.

Blog Image

Vi gikk grundig til verks, og Eivind dykket under for å kontrollere at stroppene kom på rett plass.

Akterstag og lensetakler ble demontert for å få løfteskrevet inn på riktig måte.

Så var det tide å løfte. Kjølen kom til syne, og viste at det kun var litt slim og lite groe på skroget.

Blog Image

Så kom overraskelsen: Løftekrana, sterk som den er, er for lav. Det mangler ca. 40 cm på å få båten opp klar av brygga og opp på stativet.

Forskjellige forslag ble vurdert. Kjettingene til løfteskrevet kan kortes inn, og kranen kan kjøres noen cm til. Men dette krever litt tid, og høyvannet er allerede på vei tilbake. Om vi ikke klarer å få båten trygt opp i krybben på første forsøk, mister vi muligheten til å få båten ut i vannet igjen uten å subbe bunnen. Vi tar derfor beslutningen ved å velge det trygge. Båten sjøsettes igjen, og neste løft vil skje på Killingen.

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post18

Våren er her!!!!

BilderPosted by Trond Melsom Sun, April 27, 2008 20:52:37

Vinterhavnen er avsluttet og det er på tide å gjøre seilklart igjen. Vi har flyttet Umoe midlertidig fra Dronningen til Rådhusbrygge 1, mens vi venter på at sommerplassen vår hos LaSa på Vækerø skal bli ledig. Litt vemodig er det jo å ligge ved Mohawks gamle plass, og materialforvalter Rune måtte svelge en kamel for å vandre ut Rådhusbrygga, før han hadde kommet tilbake sjøveien med Mohawk.

Blog Image

Båten ble skrubbet ned innvendig forrige helg, så det var bare å bære alt utstyr tilbake ombord igjen. Sindre, Gustav og Marianne sørget for at dekket fikk seg en god vask. Det var ganske møkkete, så vi må nok trå til med en større vask og poleringsjobb på den første helgeturen.

Yvonne sørger for varm kaffe.

Vi noterer oss endel småreparasjoner som må på plass. Blant annet må vi skifte en av rekkewirene, sy rifter i begge sprayhooder, få orden på vakuumtoalettene, skaffe bedre fortøyningstau osv. Vi trenger også en større flåte som er sertifisert for 10 personer. Men nå det viktigste er at nå kan seilsesongen begynne. UMOE er klar.

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post14

I vinteropplag

BilderPosted by Trond Melsom Sat, November 17, 2007 19:39:29

Da er Umoe trygt i vinteropplag. Vi har fått en plass hos KNS på Dronningen, hvor båten skal ligge langs broen ut til selve Dronningen. Baugen ligger til en kraftig bøye, og hekken ligger vel fortøyd til land.

Først dro vi bort til skur 29 sammen med "Griffin".

Blog Image

Der ble alt av puter, tekstiler og annet utstyr bragt inn i skuret, og stuet opp på loftet. Seilene ble tatt av masten og pent pakket klart for en sjekk hos seilmakeren.

Så tok vi ombord presenninger og stativ som skal beskytte båten gjennom vinteren. Turen gikk tilbake til Dronningen, hvor vi fortøyde i vinterhavnen. Stativet ble montert, og presenningene kom på plass. Det kan se ut som om presenningene er laget for opplag på land, siden de gikk langt med i vannet. Vi endte med å kutte av nesten en meter på hver side, og monterte nye maljer til å feste plastkannene med sand. Så får vi heller sveise på nye kanter neste år, slik at duken ikke skal revne.

Motor er vinterklargjort, og slanger og pumper er tømt for vann. Batteriene topplades for vinteren, og det står på en enkel varmeovn for å holde temperaturen over null. Da er vi klare for dvaleperioden... Ledere vil ha hver sin vaktuke gjennom vinteren, og skal nok passe godt på.

Blog Image

Så er det bare å la vinteren og snøen komme. Vi har masse å gjøre fremover. Planer for neste sommer skal legges, og sjøspeiderne skal tilegne seg masse teoretisk kunnskap. Vi har også masse arbeid foran oss for å få "Mohawk" på vannet igjen. Men vi ser allerede frem til å pakke ut Umoe og komme oss ut på fjorden igjen neste vår.