Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

1 Tokt 03/7-06/7

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Wed, July 10, 2013 08:24:56

Fortsettelse onsdag 03.07

Vi heiste seil så snart vi var utenfor hovedleden, det blåste ca 8-10 sekundmeter og vi gjorde god fart og hadde bidevind mot Danmark. Med snittfart på 9 knop over kattegatt, (se video på forrige post eller klikk på denne linken: http://www.youtube.com/watch?v=rF_pxIsxRWk ) passerte vi rett nord for Læsø, og gikk inn til Sæby. Skipper Martin gjorde en utmerket jobb med å navigere Mohawk trygt i havn, tross en meget smal molo og ca 12 sekundmeter rett i babord side med bølger aktenfor tvers, vi var litt av et skue for fiskerne på moloen, men Martin hadde full kontroll J

Inne i havnen lå allerede Atene, men det var sen ettermiddag, så vi fikk ikke vært sosiale med de denne kvelden. Det ble skaffing og en god samling før vi tørnet til køys.

Torsdag 04.07

Etter frokost ble det en liten handletur for å kjøpe inn gass og div ting til Mohawk som vi trengte. Vi så på ais`en (kartplotteren som viser kartet og hvor andre båter er) at den svenske båten Atene lå 4 nautiske mil sør for oss. Etter ca 6 timer hadde vi tatt igjen Atene for seil. Det ble bestemt at vi skulle ha nattseilas for å komme oss et stykke lenger syd, siden det var så gunstige vinder og liten sjø. Imens Dronningvakta seilte skarp kryss og gjode det de kunne for å seile bra, lagde Kongevakta artige figurer som «B» og et «smilefjes» på kartplotteren. Det viste seg at rormannen var i det kreative hjørne da han ble bedt om å sakke ned på farten slik at Atene kunne ta oss igjen..

Fredag 05.07

Morgenen etter tittet solen ENDELIG frem! Nei, jeg har ikke orket å skrive om all den sure og kalde vinden og regndråpene som pisker mot fjeset, og alle de våte klærene vi måtte tørke etter 6 dagers seiling J Vi kom inn til Grenaa havn ved 10 tiden og et sliten mannskap lå strødd på dekk imens sola gjorde sitt for å gjøre oss solbrente. Atene gikk videre sydover til Ebeltoft da de hadde gunstig vind og ville utnytte dette.

Etter litt hvile ombord og en liten lunch dro vi til en flott sanstrand 10 minutters gange unna Mohawk. Det ble i rett sjøkorpsånd spilt sjøkorpsfotball.. Hadde vi hatt med en dommer her hadde han gått tom for både gule og røde kort. Birk fikk en god sklitakling mot seg hvor han tok salto i sanden, men ingen skade skjedd, bare mye latter og morro!

Nesten samtlige fikk badet, og noen synes det holdt med å dyppe beina i vannet, da det bare var 16 grader i sjøen (må ha vært i de 5 øverste cm av vannet, for under der igjen var det iiiiiiiiskaldt!).

Etter noen timer på stranda ble det innvilget landlov. Aida, Henrik og Jeanette kjøpte og spiste opp hver sin Grenaa is (ca 1,5kg med is og GUF), og vi sender stafettpinnen videre til neste tokt (befalstoktet) og utfordrer dere til å kjøpe en slik is for så å spise opp HELE! Bloggskriver fikk kuleismage og brain-freeze, og det kommer nok til å ta en stund til før jeg skal spise noe is igjen..

Etter grilling av hamburgere og pølser på kaia, ble det igangsatt en kjempefin samling av Ragnar. 7kamp som ikke gikk på noe annet en en å ha en stor posjon flaks! Her kastet vi mynt på vegg, og mynten skulle ligge nærmest mulig veggen. Vi kastet ball i ring, og kastet ball i bøtte. Skjøt med borrelås-piler «nerf» på Martin som stod noen meter unna med briller og en borrelåsdrakt, hvor skytteren hadde bind for øynene og måtte skyte etter lyder Martin lagde.

Etter samlingen gikk vi tilbake til Mohawk og hørte på Ragnars spennende historie (som er så lang og morsom, og ikke minst veldig intern, så det er ikke noe vits i å gjenfortelle..).

Stillheten senket seg nok en gang over Mohawk da samtige av besetningen lå og sov innen kl 24, bortsett fra noen få befal som spilte kort i salongen.

Lørdag 06.07

Kl 06.00 stod befalet opp for å få en tidlig start på dagen og utnytte de gunstige vindene. Vi satte seil rett utenfor moloen og satte strake kursen rett syd, med Ebeltoft som mål. De unge lovende i ruffen kom frem etterhvert som Mohawk krenget mer og mer, og kl 09 var det frokost. Sola skinte og vi seilte vi avgårde i behagelige 7 knop og etterhvert fikk også stagseilet luftet seg. Sanger ble sunget og det var god stemning ombord da det ble varmere for hver nautiske mil som ble seilt sydover.

Rett utenfor Ebeltoft ble det nærmest vindstille, og rastløsheten bredte seg i båten. Heldigvis har noen befal kjøpt inn vannpistoler og disse ble flittig brukt på dekk. Men da vannpistoler plutselig ikke var nok, ble badeleider festet på babord side, en trosse med en fender hang akter og fokkefallet ble forlenget med et tau og nesten samtlige fikk slengt seg fra klyverbommen! Artig for de fleste, og noen mageplask for andre.

Etter en drøy time med bading (fremdeles litt kjølig i vannet), ble det ryddet på dekk, seil tatt ned og vi motret en liten time inn mot Ebeltoft hvor vi fikk fortøyd rett ved fregatten Jylland.

Noen hadde ikke fått nok vannkrig ombord så både bøtter og vannpistoler ble flittig brukt, og Martin fikk nok av vann over seg..

Når alle hadde skiftet til tørre klær ble det ropt inn til skaffing.. Ragnar og Arnfinn har under hele toktet snakket om noen forlorne skilpadder.. Etter mye rykter, googling og kreative ideeer blandt de menige, fikk de endelig både se og smake hva det var for noe. Hemmeligheten forblir ombord! J (ingen dyr ble skadet under matlagingen).

Etter middagen ble det arrangert byløp av Ragnar og Esben. Både menige og spirer løp rundt og lagde liv i Ebeltoft og fylte flittig ut spørsmålskjemaet de hadde fått, samt de løste noen oppgaver på postene underveis. Vinneren av byløpet ble Einar og Tobias!

Etter byløpet ble det samling i salongen med Ragnars spennende historie og nok en gang sluknet alle relativt raskt ombord etter en dag med mye aktiviteter og frisk luft.

Bilder og mer blogg kommer snart! :)