Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

Skårungetoktet 2013 9-11/8 2013

Tur-referaterPosted by Øyvind Berntsen Mon, August 12, 2013 22:00:55

Skårungertoktet 2013

Fredag 9/8.13

Klokken 1500 stod 15 spente barn som var klare for avreise til Gøteborg. På bussturen nedover var det spenning og mye snakk om hvordan denne turen skulle bli. Med seiling, regn, sol og for mange nye og spennende opplevelser. Når vi var fremme i Gøteborg så ble vi møtt av en far som var snill og kjørte bagasjen ned til Mohawk og mannskapet tok trikken ned til Nya varvet. Kvelden gikk til køyeplassering, innkjøp og informasjon om ting om bord og litt regler. Alle 15 fikk plass i ruffen, noen synes det ble litt trangt. Men det går nok for alle mann alle uansett. Barna har blitt delt inn i forskjellige båtlag der de eldste barna har fått ”ansvar” for vært sitt båtlag. Samt at barna har fått vært sitt kort med ting de skal gjøre i løpe av turen.

Lørdag 10/8.13

Den første natta har gått fint, noen sovnet litt senere enn andre, mens andre våknet litt tidligere. Skippern hørte noe hyggelig småprat rundt klokken 0730 . Rundt klokken 1000 kastet vi trosser for første gangen på dette toktet. Båtlagene fikk vær sin trosse, og samhandlingen var godt i gang med en enste gang. Det ble kursing i seilsetting og de eldste hadde leder de yngste, flott utført arbeid av alle sammen. Vi seiler nedover med fokk og mesan, det blåser godt nok 6-7 kn er bra nok. Alle viser glede om å være om bord og alle er ivrige etter å gjøre oppgaver og få klipp i kortet sitt. Etter vi ankom Marstrand, ble det en tur på borgen for alle. En stor glede for både store og små. Selv om det ble noen regnbyger her og der som plutselig kom overaskende på oss. Etter en tur på borgen som ble det en landlov for alle.
Det ble også fortalt at Nordeuropa største godisbutikk lå i nærheten. (Den er på to etasjer). Ble alle barna ivrig for å finne denne butikken. Mathias hadde bursdag (gratulerer så mye!), så vi feiret dette med pølser og fest på brygga i solnedgangen. Etter dette ble det årets første bad for noen av de meninge.

Søndag 11/08.13

Froksten ble servert ca 0830, med nystekt brød som Per hadde laget. Før vi kunne lette fra kai så måtte vi gjøre båten sjøklar siden vi skulle ut i noe sjø. Den morsomste oppgaven var å sitte på utkikk etter fiskebøyer og staker når sjøen var på det høyeste syntes barna. Alle som satt der fikk også smake på litt friskt sjøvann. Vi seilte i et par timer nedover og alle barna som ville fikk prøve seg etter tur og orden til å stå til rors. Noen av barna fikk også klipp på kortet sitt der det står ”Stå til rors”. Vi gikk inn til Ellos for å hente Jeanette som hadde tatt busse fra Oslo og som skulle være med å seile sammen med oss. Deretter gikk vi tilbake til Gullholmen, og etter at vi hadde ryddet på dekk startet nesten alle barna å bade med en gang. Etter middagen tok Jeanette og Frida med seg alle bara opp på utsiktspunktet og så på solnedgangen før de fikk en landlov til halv ti. Etter det var det en lite samling med kakao og popkorn! Naaam, sa alle barna om bord når de fant dette ut. Roen senket seg over båten rundt klokken 23.00

Mandag 12/08.13

Igjen frokost 0830 etterfulg av populær bading fra brygga vi lå. Vi lettet for seil ca 1100 og seilte nordover for bare fokk, farten var det lite å si på likevel. Vi fikk smake på litt sjø og stor bølger idag også, men i noe mindre doser. Ved Kungshamn strøk vi seil og gikk for motor igjennom sotenkanalen. mange fikk sin første rortørn idag med, og fikk gjort en fin jobb selv i den strie vinden. Vel fremme i Fjallbacka nyter vi kjøttboller til middag, og legger ut på byløp etterpå. Det blir denne gang et todelt byløp, som altså fortsetter imorgen etter frokost!