Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

Mandagen og veien hjem

Tur-referaterPosted by Trond Melsom Wed, May 30, 2012 00:34:41

Noe skjedde med varmen denne natten. Det var ikke på langt nær noen sommervarme som slo mot oss når de første av oss tasset opp på dekk i grålysningen. OK, vi tar hva vi får. Mannskapet løp over til Vollane og fikk seg et godt morgenbad etter frokosten. Klokken 11 var vi på farten igjen, men måtte en kort tur tilbake til brygga for å plukke opp Morten.

Vinden hadde nå sprunget på nordnordøst, så vi fikk den rett imot oss når vi kom ut i fjorden. Så ble det da ingen seiling idag. Vi krysset fjorden og fulgte Frogn-siden oppover. Imens fikk vi pakket ned all vår bagasje og påbegynt en grundig vask av skuta. Med et så dyktig mannskap tok det ikke lang tid før Mohawk skinte som sola i Karlstad. Så idet vi nærmet oss Steilene, la vi oss for drift, og smakte på badevannet igjen.

Vi benyttet også anledningen til å få i oss den siste middagen, en suppe som minnet mye om en noe tynn ungarsk gulasj, men som nok var sprunget ut av restene fra de to tidligere middagene. Det er så fint å ha flinke folk i byssa. Med godt brød ved siden av ble dette et kjempemåltid som varmet godt i kroppen. Vi startet opp motoren igjen og fortsatte vår reise mot Oslo.

Vi begynte også på jobben med å få skinnende blank messing ombord. Den store posen med kluter og messingpuss ble funnet frem, og snart skinte det om kapp med sola. Den heftige diskusjonen om hvorvidt rekkestøttene skulle pusses eller ikke ble ikke vunnet av noen av partene... smiley

Skippern hadde fått en melding igår kveld om at Rådhusbrygge 1 var ødelagt og at havnesjefen ville ha oss til en annen midlertidig kai. Ved kontakt på VHF fikk vi bekreftet at dagens mål var Grønlia. Vi var ute i god tid, så vi fant vår plass og fikk plassert båten trygt lenge før familiene kom for å hente hjem slitne og trøtte sjøspeidere. Vi håper denne plassen er veldig midlertidig.

Skippern vil gjerne takke mannskapet for en flott innsats, og en sporty innstilling når vi kom til en møkkete skute i Fredrikstad. Sammen har vi fått orden på sakene igjen, og nå er Mohawk II sammen med Umoe klar til fantastiske seilaser utover sommeren.