Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

HØSTTOKT 2014 - 26. september til 3. oktober

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sat, September 27, 2014 20:37:47

Fredag 26 september:

Menige og befal ankom Rådhusbrygge 1 kl 18.00, og lettet nærmere 19. Nia var tett fra forrige tirsdagsseiling, så Marius var den heldige til å få den jobben. Mens vi mottret ut fra Oslo, ble også Martin med på å fikse nia. Det viste seg å være flere deler som måtte demonteres og renses. Det ble en kald tur ut fjorden i motvind. Kvelds ble spist underveis. Vi klappet til kai i Sætre kl 22. Rolig kveld og både menige og befal fikk legge seg når de ønsket.

Lørdag 27 september:

Rolig morgen med skaffing kl 9. Etter skaffing fikk de menige landlov en times tid, mens vi ventet på at båtbutikken skulle åpne og vi kunne kjøpe de delene vi trengte til nia. Vi lettet like etter kl 11, og satte kursen mot Jetéen. Rett sør for Jetéen satte vi seil og kursen ble justert ut fjorden. I fin vind, men midt i mot, ble det kryss ut fjorden. Strålende sol og god stemning om bord.

Underveis ble det servert både muffins og brødskiver. Seilene ble strøket rett ved Bastøya, og vi klappet til kai i Horten like over kl 18.00. Til middag fikk vi servert spagetti med kjøttsaus. Etter middag ble det tid til en liten landlov på de menige, før samling. Samlingen bestod i en prat om turen og hva vi skal de neste dagene, før det ble film, til stor stas for alle om bord :)

Søndag 28. september:

Alle ble vekket like før halv ni, og frokosten med nystekte rundstykker ble servert like over kl 9. En liten landlov og rydding i byssa, før vi satte kursen ut av Horten kl 11. Solen tittet gjennom disen og 9 meter pr sekund fra sørvest.
Vi mottret litt sørover mot Bolærne, før vi satte seil og kursen mot Strømstad. Fin seilas med stor, fokk, klyver og mesan. Vinden tok seg not opp, og vi revet storseilet og strøk mesan.
Det ble en frisk seilas med en god del vann på dekk. Underveis ble det servert varm suppe, av stuert Mette. Når vi nærmet oss Strømstad fikk vi vinden mer fra siden, og en litt roligere seilas.
Storseil, fokk og klyver ble strøket, og dekk ble ryddet. Vi klappet til kai i Strømstad like før kl 18.
Båten ble shinet både over og under dekk, vann ble fylt og middag ble laget. Det var en del vått tøy fra seilasen, så under dekk ble det hengt opp tøy til tørk. Kylling tandori til middag, før samling i salongen.

Mandag 29. september:

Vi våknet til nok en morgen med sol og god seilevind. Etter frokost ble det landlov og handling av mat. Vi satte kursen sørover Koster-fjorden, og satte fokk og stagseil.
Mesan ble etter hvert også heist. Fin seilevind og rolig seilas sørover i strålende sol. Det ble muligheter for avslapning både på hekken og i klyvernettet.
Underveis ble det servert ostesmørbrød på dekk. Når vi nærmet oss Grebbestad, ble først stagseil strøket, og deretter fokk og mesan. Vel til kai i Tanumstrand like før kl 17. Ettermiddagen ble tilbragt i badebassenget på Tanumstrand, til stor glede for store og små. Mens det ble badet, gikk solen ned og himmelen viste sine fine farger.
Vi fikk servert et herlig taco-måltid ombord, før vi hadde samling i salongen.

Tirsdag 30 september:

Grytidlig morgen på befalet, som stod opp og dro fra kai kl 6.00. Bek mørkt når vi gikk fra kai. Men solen tittet frem litt etter litt, og vi fikk se en nydelig soloppgang.
På vei ut ble seil satt, og etter hvert som båten begynte å krenge kom den ene menige på dekk etter den andre. Etter frokost, ble det satt vakter, slik at de som var litt trøtte kunne få sove litt. En fin seilas over til Danmark med, igjen, strålende sol og fin seilevind.
Vel fremme i Skagen ble dekk vasket og vann fylt, samt litt annet skipsarbeid gjennomført. Det ble servert pasta og kjøttdeig –grateng til middag, før alle dro av gårde for å bowle. I påvente av ledige bolwingbaner, ble det spilt både biljard, dart og airhockey. Når endelig banene ble ledige til oss, var det stor stas for både store og små å spille bowling.
Vi ruslet tilbake til båten like etter kl 22, og det ble stille i ruffen like etterpå.

Onsdag 1. oktober:

Første morgen vi våknet opp og det ikke var sol. Heldigvis bare overskyet. Det blåste godt, så vi bestemte oss for å bli i Skagen hele dagen. Etter frokost ble det noen timers landlov på de menige, mens befalet handlet mat og ordnet litt om bord. Til lunsj ble det servert pytt i panne. Vi gikk i samlet flokk for å spille biljard og mini-golf.
Dessverre begynte det å dryppe litt på veien, så det var ikke mange som ville spille mini-golf ute. Det ble derfor mest biljard og air-hockey.
Mens noen trosset vind og duskregn, og spilte en runde mini-golf. Til middag fikk vi servert kylling med brie og bacon med ris til. Etter middag fikk spirer og båtsmenn en gjennomgang av pumper og skroggjennomføringer, før vi hadde samling med film i salongen.

Torsdag 2. oktober:

Etter frokost satte vi kursen over havnen i Skagen for å fylle diesel. Underveis ble byssa ferdige med å vaske opp etter frokosten. Like utenfor Skagen havn heiste vi stor og fokk, og etterhvert også mesan, klyver og stagseil.

Det ble en bedalelig seilas i medvind og strålende sol.

Flere dristet seg til og med til å seile i bare t-skjorte, og noen snakket om bading. Og dette i oktober!

Underveis disket stuerten opp med varm reste-lunsj, som smakte fortreffelig på dekk i solen. Det ble en rolig og fin dag på dekk for alle mann alle.
Vi ankom Lysekil like over klokken nitten, og vel til kai ble det servert laks og poteter med saus. Etter middag hadde vi samling med adjektivhistorie og resten av filmen fra onsdagen.

Fredag 3. oktober

Høsttoktets siste frokost ble inntatt, før både menige og befal gikk løs på pakking og vask av båten. Båten ble ren og pen både i salongen, ruffen, nia og gangen. Til lunsj ble det servert pølser på dekk i strålende sol. Vi fikk tid til en liten utdeling av forlatt tøy også, men heldigvis måtte ingen i det kalde vannet. Alle mening og noen befal stod klare på bussholdeplassen i Lysekil og så de vel avgårde på buss tilbake til Oslo.
Takk for et fint tokt! :)

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post112

Helgetur 29-31 august 2014

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sat, August 30, 2014 10:39:18

Fredag:

Alle 10 påmeldte til turen møtte opp på Rådhusbrygge 1 til kl 18.00. Vi lettet og satte kursen sørover ut fjorden. Det ble utpakking og litt leker underveis, mens vi motret til Drøbak. Vel fremme i Drøbak ble det servert innbakte pølser og hjemmelaget kake :) Vi fikk tid til litt samling med både mimeleken og "krysset eller ukrysset", til stor stas for både store og små. Det ble stille om bord ikke lenge etter kl 23.00.

Lørdag:

Frokost ble servert av Patrick og Mats, kl 9, før vi fikk tid til litt landlov og handling. Kursen ble satt nordover i fin vind og overskyet. Stor og fokk ble heist. Lunsjen ble inntatt på dekk, hjemmelagde pizzasnurrer. Vi så blå himmel og sol, og vinden tok seg opp. Fin seilas nord om søndre Langåra, og sørover på vestsiden av Håøya. La Det begynte å regne så smått når vi nærmet oss Rauholmene. Regntøy ble tatt på, før seilene ble strøket. Vi la til på Rauholmene like før kl 16. Det ble en kort tur på land for noen. Mens andre trakk ned i båten og fikk av seg det våte seiltøyet.

Her er noen bilder fra dagens aktiviteter:

Vi fikk besøk av sjøkorpsbefal i nyinnkjøpt båt.

Til middag fikk vi servert hamburgere med diverse tilbehør. Etter middag hadde vi samling med sang, mime-leken, "flasken", huske-leken og tegne sanger. Det ble mye latter og jubel, og både store og små så ut til å kose seg. Samlingen ble avsluttet med klapp i seng like over kl 22.

Søndag:

Frokost ble servert like før kl 10, da kokk og byss brukte vel lang tid på å koke egg. Men både befal og menige syntes det var helt greit å ta en rolig morgen. Etter frokost ble det rydding om bord, før samling i ruffen.

• Comments(0)//umoe.savemohawk.com/#post111

1. Tokt 2014, med nordisk seilas

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Tue, July 01, 2014 15:33:08

Fredag 27 juni

Mannskapet mønstret ombord til litt forskjellige tidspunkt. Sondre var ombord, fra skårungetoktet. Skippern, stuerten og Ragnar kom til Lysekil rundt kl 14, for å handle inn mat. Styrmann Esben tok buss sammen med Aida og 6 menige. De to siste ankom med bil. Etter å ha innstallert oss ombord, ble det servert noen veldig gode pizzasnurrer av stuert Mette. Det ble tid til både kveldsbad og samling, før en liten landlov for å gå i kiosken, som dessverre viste seg å være stengt.

Lørdag 28 juni

Etter frokost ble det tid til en ny liten landlov, og denne gangen var kiosken åpen. Letting, og i løpet av en halv time var vi under seil med fokk og stor med et rev. Kursen ble satt sydover. Lett regn, men fin vind og 5-6 knops fart. Vel passert Pater Noster forsvant vinden, seil ble strøket og vi motret videre. Solen tittet etterhvert frem og frukt ble servert. Stemningen steg straks flere hakk.

På Vinga var det fult, så kursen ble satt videre til Gøteborg, hor vi la til utenfor operaen. Kjøttdeig og makaroi gratinert med ost ble servert til middag. Kvelden ble avsluttet med samling med sang og quiz.

Søndag 29 juni

Rolig morgen og befalet severte frokost kl 10. Martin, Esben og Ragnar tok opprydningen, mens spirer og menige gjorde seg klare for Liseberg. Dagen ble tilbragt på på karuseller, spillehall og godishjul. Både Lisebergbanan, Kanonen, SpinRock, Kållerado, spøkelseshuset, AtmosFear og Helix ble flittig prøvd ut. På vei tilbake til båten, ble det tid til en tur innom en kiosk med et meget stort utvlag i godterier. Vel ombord ble det servert kvelds, før vi avsluttet dagen med samlig. Vi så på kartet og snakket om ruten for toktet, samt fikk noen bryne seg på «manndomsprøven».

Mandag 30 juni

Frokost og handling av mat i Gøteborg før letting, med kursen nordover. Vi mottret innaskjærs oppover mot Skärhamn, for å plukke opp siste mannskap. Rolig dag med mye avslapning i solen på dekk. Vel i Skärhamn var klokken blitt en del, og vi tok den lange turen over havnebassenget. Der ble det grilling, til stor glede for alle. Inkludert bysselaget, som da slapp med en bitte liten oppvask etterpå. Det ble tid til både lek med frisbee og bading, før en liten samling.

Tirsdag 1 juli

Vi startet dagen med felles flaggheis kl 08.00. Var noen trøtte oppstilte både menige og befal på dekk under denne seansen. Etter frokost, satte vi kursen videre nordover. Vi gikk ut ved Måseskär og satte seil. Dessverre var det litt lite vind, så etter halvannen time med seiling uten særlig fremdrift, ble motoren startet. Vi ankom Dannemark litt utpå kvelden. Etter et herlig måltid med taco, ble det tent bål på land. Noen menige tok seg en rotur, mens andre utforsket øya. Kvelden ble avsluttet rundt bålet med sang og historefortelling.

Onsdag 2 juli

Dagen ble igjen startet med felles flaggheis kl 8. Vi hadde 50 meter kjetting ute, så det ble trim på fordekk før frokost. Vi mottret oppover, og tok turen innom Hamburgsund for å handle litt mer mat før turen skulle over mot norskekysten. Seil ble satt ved Stängeskär. Litt lite vind og midt imot, så jerngenoaen ble satt igjen. Fin fart mot Kragerø for seil og motor. Flatt vann og fin vind som tok seg litt opp. Både menige og befal fikk slappet av og sovet litt underveis. Når vi nærmet oss Kragerø fikk vi mer bølger, og vi så noen grønne ansikter. Vel i havn i Kragerø ble det servert middag, og de menige fikk en kort liten landlov.

HER HAR VI HATT ET BRUDD I NETTDEKNINEN OMBORD, SÅ DERFOR HAR DE ETTERFØLGENDE DAGENE IKKE KOMMET UT TIDLIGERE, MEN NÅ ER ROUTER OG STRØM TIL DEN IGJEN IORDEN... BEKLAGER AT DET HAR TATT TID.

Torsdag 3 juli

Sen start og frokost kl 9.30. Etter frokost ble det 3 timer landlov på de menige, så de fikk dusjet, handlet og tid til å se byen. Like etter kl 13 satte vi kursen nordover mot hytta til Esther. Vi gikk innaskjærs og puttret oppover i solskinn og lett vind. Lunsj ble servert på dekk underveis. Vel fortøyd med hekken til land og 60 meter kjekkting ute på ankeret, ble det tid bading og lek. Når sulten meldte seg igjen, gikk vi opp til hytta til Esther hvor vi grillet pølser, banan med sjokolade og marsmellows. Noen klatret i trærne, noen spilte «ball» med kongler, mens andre hørte på musikk og sang. Det ble tid til en kort samling med nyeste del av historien til Ragnar, før legging.

Fredag 4 juli

Rolig start på dagen i dag og. Dessverre var det ikke noe badevær – kald vind. Det ble derfor skipsarbeide og indretjeneste. Skutesiden ble vasket og flekker ble malt over, messing ble pusset, underlik på mesan ble fikset og endetakling ble lært, samt båten vasket innvendig. Vel ferdige med det, satte vi kursen videre nordover mot Stavern. Vi motret oppover i rolig vind og overskyet. Vel i havn i Stavern var det flere menige som benyttet anledningen til å ta seg en dusj før møte med de andre båtene på Nordisk. Åpningssermoni kl 19, og stor stas å møte kjentfolk igjen.

Lørdag 5 juli

Liggedag med nordisk seilas innebærer som vanlig en god del aktiviteter som må utføres, åpne skip, mannksapskonkuranser, mannskapsmiddager mm...

Så dagen startet med flaggheis, før befalet tok åpent skip, og de menige ble sendt avgårde på flåte rigge konkuranse, med etterfølgende flåteseiling ( eller flåte haling, dytting, svømming el ) stor fornøyelse og mye morro, og en hederlig 5. plass til slutt....

Etter landlov, ny runde med åpentskip, hadde stavern invitert på felles middag for alle mannskapene, med en etterfølgende quiz mellom båtene, og våre maritime kunnskaper var visst bare så som så, da vi igjen cruiset inn til en fantastisk 5. plass ;)

Så var det på tide å si god natt til gamle og nye kjente, og krype til køys med planer om en uthvilt start på regattaen.

Søndag 6 juli

Dagen startet med flaggheis og letting kl 0800, klar for første etappe av nordisk seilas, fra stavern til skärhamn i sverige. Selve starten gikk klokken 1000, så det var akkurat tid for frokost og setting av seil før det starten skulle gå... med vind på 0-1 m/s styrke fra syd-øst ble dette en lang affære.. og over en time etter start hadde ennå ingen båt krysset startlinjen.. Med et ørlite vinddrag og stor optimisme ombord fikk vi endelig satt båten i retnings startlinjen, sammen med båten Frithjof II som lå ca 50 meter foran oss.. meeen det holdt akkurat ikke... vinden løyet ned... og vi kom ca 5 meter fra start streken, før båten stoppet... og strømmen satte oss bakover igjen.. sammen med humøret ombord, da frithjof faktisk akkrurat klarte å passere start merket.. etter dette ble konkuransen om å gjøre å drive minst vestover i flere timer... og selvsagt en fiskekonkurranse.. hvem som vant er vi usikre på... Mohawk stillte iallefall med 1 torsk og 1 propell (vår egen!!) som sitt bidrag...

Utpå ettermiddagen ble det bestemt fra ledelsen av regattaen å avblåse kl 2200 for å sikre at alle båtene kunne komme frem arrangementene i skärhamn.. men i og med at vinden tok seg opp fra ca kl 20, valgte mohawk og en del andre båter å allikevel fortsette for seil gjennom natten, og fikk en herlig nattseilas på kryss mot svenskekysten... med 5-7 knops fart og klart vær og 0,5 m bølger var alt bare kos ombord...

Mandag 7 juli

Seilasen ble avsluttet rundt kl 1130 rett utenfor skärhamn og vi pakket seil og ryddet båt før vi motret inn å la oss på bryggen til atene i havnen. Her ble det gitt landlov for dusjing, handling og soving! Med alle ombord igjen fra kl16, ble det først forhaling for å slippe atene på innsiden av oss på bryggen, hvorpå vi la oss på utsiden.. og så rett ned til middag, en deilig wok rett tilberedt av vår eminente stuert og bysselag.. Etter middag ble det samlet avgang til velkomst og åpningsseremoni for arrangementene i skärhamn.. resten av kvelden ble brukt flittig rundt i havnene for å gjenopta kontakt med de forskjellige mannskapene rundt på båtene.. og ble avsluttet med en stående buffet ombord før vi tørnet inn... klare for nye sprell og gjøremål imorgen...

Tirsdag 8 juli

Dagen startet som vanlig med flaggheis, og en etterfølgende shining av båt, og frokost...

Programmet vårt for dagen bestod først og fremst av en SUP (stand-up-padling) konkrranse mellomst båtene, med et lett dryss av åpne skip, med muligheter for å vise frem vår båt og se på de andre... pluss en premieutdeling for 1. etappe...

Det var flott vær når konkurransen skulle starte, og skärhamn fikk vist seg fra sin beste side... selv om mohawk ikke var på seierspallen i padle konkurransen gjorde de en helt klart hederlig innsats... og gjør seg godt bemerket på bade brygga etterpå om ikke annet. ;)

Etter konkuransen var det tilbake til båten for middag, før avmars til premieutdeling, som det fulgte litt spenning med, siden konkuransen var blitt avblåst hadde regatta ledelsen bruk to dager på å regne ut posisjoner.. og Etter en utvilsom klasse seier!!! (hvor vi seilte kun mot oss selv :P ) kom dommen... og til vår store sorg ble vi da slått av Fritjof II på overall plasseringen... men vi overkom sorgen og feiret istedenfor en hederlig innsats også herJ

Etter premieutdelingen ble det igjen tid for litt fritid for å møte opp med de andre mannskapene, og særlig mannskapet til den shetlandske båten «Swan» var populært...

Men dagen måtte også ta en ende, og imorgen skulle vi seile regatta igjen, så innetiden ble satt litt tidligere, og så rakk også cruisedirector Ragnar, en ørliten samling, med fortelling av fritt gjenfortalt historie om livet ombord J

Onsdag 9. juli

Onsdagen opprant med strålende vær, og en planlagt regattastart på hamnefjorden, rett utenfor skärhamn gjestehavn.. med alle de store båtene for seil i den trange leden ble det nok ett vakkert skue, men en litt stressende opplevelse for noen skippere... etter enn vellykket start (om enn som vanlig ikke første båt til å seile) satte vi samtlige seil, og forserte snart det feltet som hadde startet før oss... med en etappe med brukbar vind, med slak slør til plattlens, trenger vi alle de meterene vi kan på sløren før de store gaffelseilene kommer på lensen.. uansett går båten fort nedover i god fart med flatt vann og trope sol.. en rikig så deilig seilas for alle !!

Torsdag 10 juli

Torsdagen er så vidt startet ( 0100 ) når vi ankommer innseiling til hals som er inngangen til mållinjen for regattaen, dog idet vi kaller opp å lurer på om målinjen er satt der det er sagt, får vi beskjed om at vi må seile utover igjen for å kunne gå i mål, da noen av de større båtene nekter å seile inn i limfjorden... med endringer av kurs, plotting av ny mållinje og nesten på linja, blir vi da slått med ca 2 minutter av skøyta «TY» Utrolig kjedelig måte å tape på, og hele mannskapet er ganske nedfor og irriterte... men men.. ingenting å gjøre med, og «TY» har seilt en utrolig bra etappe, for i det hele tatt å være så i nærheten!

Etter målgang strykes seilene og vi motrer inn i limfjorden og inn til ålborg hvor båtene skal samles, her ankommer vi kl 0600 ca.... og alle får sove noen velfortjente timer mens de andre båtene fyller opp i havnen...

Etter ankomst av alle båtene ca kl 0830, må vi forhale å legge oss utenpå Kvartsita noe som er et c moment i trang havn og trøtte (og ørlite irriterte mannskaper som akkurat har lagt seg) men vel gjennomført starter vi dagen, og begynner å planlegge deltagelse i dagens fotballturnering..

I fotballturneringen viser det seg at vi er bedre enn vi trodde, og går hele veien til finalen (noe som medfører at vi må utsette bading i havsbadet til imorgen istedenfor) men blir desverre slått i finalen, og ender vår vante tro på 2. plass her (etter 2. andreplasser i seilingen også).

Etter fotballturneringen blir det oppstilling på kaia til felles spyling og vasking, da tiden er iferd med å gå fra oss og vi må skynde oss til åpningsseremoni på det maritime museet.

Etter åpningseremoni er det igjen klart for premieutdeling for 2. etappe... ny 1. plass i klassen... (og ja... vi er fortsatt bare en båt i klassen ;) ) Men den store gleden for oss var jo selvsagt 1. plass overall-overall ( best av alle klassene, på alle etappene) så da blir skuffelsen over 2. plassen på etappen fort glemt J

Etter premieutdeling er det felles middag med alle båtene, og ålborg kommune varter opp med flere typer grillet kjøtt., ett antall forskjellige salater og tilbehør og det blir et herlig måltid for alle i hyggelig selskap.

I dag blir siste kvelden med de andre mannskapene, og etter middag blir det landlov for å ta avskjed med de forskjellige mannskapene... litt vemodig at det går mot slutten.

Fredag 11 juli

Siste dag i ålborg, og vi planlegger å lette allerede i ettermiddag for en nattseilas mot sverige, vi skal jo tross alt rekke hjem (eller i nærheten før søndag). Dagen startes med flaggheis og frokost, før vi drar til ålborg havsbad, ett utendørs oppvarmet saltvannsbad med strender og stupetårn, og på dette får vi med oss mannskapet på «swan» det blir en deilig rolig dag, med masse sol, bading og iskrem.. SOMMEREN har kommet ;)

Avksjeden er her, og vi gjør klar for letting, med en hyggelig litt forsinkelse, for mannksapet til swan kommer ombord med postkort av båten, og swan- pins... og ønsker også å ta et felles mannskapsfoto på brygga.... så vi stiller opp sammen og tar bildet (eller bildene, da det viser seg at ca 30 mobiltelefoner blir lagt frem for å få et bilde ;) )

Deretter er det farvel og gjør klart til letting igjen.. kvartsita som ligger på innsiden av oss sliter med å komme seg ut fra bryggen på grunn av vindretningen, så det blir en morsom vri på letting da vi velger å hjelpe de, og letter sammenkoplet, baug mot hekk, noe som gjør at vi kommer sideveis ut fra bryggen snur rundt i det trange havnebassenget, morro for oss, og morro for de som ser påJ

Så er det bare å sette kursen ut av fjorden, vi setter seil ved hals, og seiler ut leden før vi vender kursen nordover...

• Comments(5)//umoe.savemohawk.com/#post110

1.tokt 2013 07/07- 12/08

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sun, July 14, 2013 01:05:47

Søndag 07.07

Frokost ble spist, sola varmet og det var duket for en ny og herlig dag. Det ble pusset litt messing mens vi ventet på at byssa skulle bli ferdige med oppvasken, og så ble det et «Obligatorisk» besøk av fregatten Jylland.
Fregatten Jylland er en veldig stor seilbåt som ligger i Ebeltoft. Det er en dansk over 100 m lang dampfregtt som bidro sterkt til dansk seier i slaget ve Helgoland i 1864. Etter vi hadde vært på Jylland, og de meninge hadde shoppet litt i gavebutikken, som endte med at noen av dem kjøpte seg en uniform som var ganske lik de brukte på båten, dro vi mot Århus. Der så skulle vi se på alle båtene som skulle være med i Tall Ships Race. Det var mange flotte båter som var med!
Etter vi hadde sett nesten alle båtene og fulgt dem en liten stund, så kalte vi opp Atene å avtalte at vi skulle ligge med dem i en uthavn.

Mandag 08.08

Denne morgenen så fikk vi ganske mange nye i mannskapet vårt. Vi hadde avtalt mannskapsbytte med Atene! Vi fikk sånn 11 stk. fra Atene over hit, og Ragnar, Vetle, Sondre og Tobias gikk over til Atene. Vi heiset anker, med svensk hjelp, og seilte avgårde. Det gikk ikke lang tid før svenskene spurte om det var vanlig at vi hadde vannkrig ombord. Vi svarte selvfølgelig, og plutselig så fylte vi opp masse vannballonger for å skyte på Atene. Det var ikke mye vind, så det tok en liten stund før vi tok igjen Atene. Meste parten av tiden gikk til å fylle opp vannballonger og ha en liten vannkrig selv på båten. Plutselig så var det en av Atene mannskapet som «falt» over bord! Mann over bord! Det tok ikke lang tid før alle reagerte og begynte med «mann over bord øvelsen». Fant fram jolla, badestigen og en line. En stod å pekte på han hele tiden og vi fikk hevet ut en livbøye til han. Vi prøvde å komme så nær som mulig personen, men det var vanskelig når vi hadde alle seilene oppe. Vi fikk jolla ut på vannet, og Jeanette og Henrik rodde til han å fikk han oppi. De kom tilbake og vi fikk reddet han. Etter en stund så tok vi igjen Atene, og da begynte vannkrigen! Vi seilte noen ganger forbi dem, men vi seilte etter. Til slutt så tok de ut brannslangen, og det var veldig vått. Etter vannkrigen så seilte vi bitte litt, før vi klarte å komme så nærme som mulig Atene så vi fikk byttet mannskap igjen. Vi seilte videre til Århus for å ligge der over natten.

Tirsdag 09.08

Vi bestemte oss for å fortsette å ligge i Århus hele dagen, og vi åt frokost på McDonalds! Av alle steder, men men. Etter den «sunne» frokosten, så fikk vi landlov til kl. 16. Alle forsvant hvert til sitt og de fleste menige og befal fant sykler de kunne leie og syklet rundt i Århus. Befalet forsvant plutselig og lot Mette og Thora være igjen med alle de menige. (De dro på Gocart....) Thora og Mads gikk for å vaske klær til nesten alle på båten, og Mette satte i gang de menige med skipsarbeid. De pusset messing og Aida malte skutesiden. Det var ikke så mye messing å pusse, og når de var ferdig med det så fikk de heller gjøre det de ville, men de måtte være på båten. Når Aida var ferdig med å male, så hadde brunfargen hennes forsvunnet, da var ho plutelig nesten helt hvit av all malinga. Resten av befalet kom tilbake, så var det på tide med grillings! Maten var kjempe god, og alle ble mette. (Hehe, nei, det er bare en Mette på båten). Etter middag så var det på tide med en nerf kamp. Ragnar og Martin hadde handlet inn automatiske nerf pistoler og hele kampen ble kaos til slutt, da ingen egentlig fikk med seg hvem som skøyt hvem og hvem som døde. Etter kampen, så hadde vi trossekast konkurranse. Det var Martin som vant, Ragnar på andre og Esben på tredje. Til slutt før vi la oss, så fikk vi høre historien til Ragnar.

Onsdag 10.08

Vi reiste fra Århus, og denne dagen var det veldig høye bølger. Befalet hadde lettet uten de menige og vi var godt i gang med å komme oss av gårde. Før skaffing så heiste vi seil, og det første vaktlaget begynte å ete. Det var høye bølger og urolig sjø. Det kom mye vann opp på dekk og ned i båten. Ruffen hadde snart sin egen svømmehall, og Mette og Aida gikk inn for å prøve å fikse det som lakk. Som endte med at beina under Mette forsvant og ho ned i dørken på armen. Ho ble lagt inn i skipperlugaren, der ho også ikke bare hadde vondt i armen, men også var kvalm. (Det var helt for j****** vondt! Hilsen Mette) Det var også såpass høye bølger at ting trengte bedre sjøklargjøring under dekk... Esben og Jeanette måtte gaffateipe byssa så ikke ting falt ut. ! Aida fikk vondt i benet da da bordet flyttet på seg i en bølge. Esben sjøsikret dørken og bordet så det ikke skulle fly avgårde igjen.

Det var en frisk seilas, som endte i en rolig aften i helsingør... med shining av båt etter sjøgang og diverse... og en bedre runde med ostiser i salongen til avslutning...

Torsdag 11.08

Vi lå i Hellsingør og alle menigene, unntatt de i byssa dro på borgen som var der. Seilet hadde også fått gjennomgått gårdsdagens seilas og en heide hadde dettet av og seilet var revet. Martin ringte en seilmaker som skulle komme å hente seilet, men han kunne ikke komme før dagen etter. Derfor ble dagen brukt på å gå rundt i byen der, og noen dusjet. På kvelden så skulle vi ha en film kveld, men det gikk ikke helt som planlagt. Vi måtte streame fra telefonen til Aida, men dataen og telefonen var ikke helt enig med hverandre, så det var mange ganger den hoppet ut og det var egentlig bare irriterende å se på film sånn. Vi fikk også sjokolade pudding som Martin hadde laget! Flink skipper. Vi prøvde litt til å se på film, men det gikk ikke. Så de fleste bestemte seg for å legge seg i stedet, etter vi hadde hørt historien til Ragnar. Noen ble igjen for å se en Big Bang Theory episode som Tobias hadde på ipoden sin, for det gikk tydeligvis å se på fra den.

Fredag 12.08

Vi dro fra Hellsingør og satte snuten mot Købehavn. Før vi reiste så kom seilmakeren og hentet seilet vårt så han kunne fikse det. Da dro vi da, med et mindre seil. I stedefor storseil, så satte vi heller stagseil. Det gikk ikke kjempe fort, men vi kom oss da framover. Det virket også som om det var den store chips dagen, siden ALLE fant fram chips! Etter en liten stund, da vi var ganske nærme København, så strøk vi alle seil og motrett inn. Vi fant et sted vi kunne ligge, og satte i gang med å finne vann og strøm. De menige satt i gang med å spyle dekk og fylle på vanntanken. Ragnar og Esben lagde også en god middag, som var lasagne. Etter middag så var det egentlig ikke så mye å gjøre, siden det var seint på kvelden.

• Comments(1)//umoe.savemohawk.com/#post105

1 Tokt 03/7-06/7

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Wed, July 10, 2013 08:24:56

Fortsettelse onsdag 03.07

Vi heiste seil så snart vi var utenfor hovedleden, det blåste ca 8-10 sekundmeter og vi gjorde god fart og hadde bidevind mot Danmark. Med snittfart på 9 knop over kattegatt, (se video på forrige post eller klikk på denne linken: http://www.youtube.com/watch?v=rF_pxIsxRWk ) passerte vi rett nord for Læsø, og gikk inn til Sæby. Skipper Martin gjorde en utmerket jobb med å navigere Mohawk trygt i havn, tross en meget smal molo og ca 12 sekundmeter rett i babord side med bølger aktenfor tvers, vi var litt av et skue for fiskerne på moloen, men Martin hadde full kontroll J

Inne i havnen lå allerede Atene, men det var sen ettermiddag, så vi fikk ikke vært sosiale med de denne kvelden. Det ble skaffing og en god samling før vi tørnet til køys.

Torsdag 04.07

Etter frokost ble det en liten handletur for å kjøpe inn gass og div ting til Mohawk som vi trengte. Vi så på ais`en (kartplotteren som viser kartet og hvor andre båter er) at den svenske båten Atene lå 4 nautiske mil sør for oss. Etter ca 6 timer hadde vi tatt igjen Atene for seil. Det ble bestemt at vi skulle ha nattseilas for å komme oss et stykke lenger syd, siden det var så gunstige vinder og liten sjø. Imens Dronningvakta seilte skarp kryss og gjode det de kunne for å seile bra, lagde Kongevakta artige figurer som «B» og et «smilefjes» på kartplotteren. Det viste seg at rormannen var i det kreative hjørne da han ble bedt om å sakke ned på farten slik at Atene kunne ta oss igjen..

Fredag 05.07

Morgenen etter tittet solen ENDELIG frem! Nei, jeg har ikke orket å skrive om all den sure og kalde vinden og regndråpene som pisker mot fjeset, og alle de våte klærene vi måtte tørke etter 6 dagers seiling J Vi kom inn til Grenaa havn ved 10 tiden og et sliten mannskap lå strødd på dekk imens sola gjorde sitt for å gjøre oss solbrente. Atene gikk videre sydover til Ebeltoft da de hadde gunstig vind og ville utnytte dette.

Etter litt hvile ombord og en liten lunch dro vi til en flott sanstrand 10 minutters gange unna Mohawk. Det ble i rett sjøkorpsånd spilt sjøkorpsfotball.. Hadde vi hatt med en dommer her hadde han gått tom for både gule og røde kort. Birk fikk en god sklitakling mot seg hvor han tok salto i sanden, men ingen skade skjedd, bare mye latter og morro!

Nesten samtlige fikk badet, og noen synes det holdt med å dyppe beina i vannet, da det bare var 16 grader i sjøen (må ha vært i de 5 øverste cm av vannet, for under der igjen var det iiiiiiiiskaldt!).

Etter noen timer på stranda ble det innvilget landlov. Aida, Henrik og Jeanette kjøpte og spiste opp hver sin Grenaa is (ca 1,5kg med is og GUF), og vi sender stafettpinnen videre til neste tokt (befalstoktet) og utfordrer dere til å kjøpe en slik is for så å spise opp HELE! Bloggskriver fikk kuleismage og brain-freeze, og det kommer nok til å ta en stund til før jeg skal spise noe is igjen..

Etter grilling av hamburgere og pølser på kaia, ble det igangsatt en kjempefin samling av Ragnar. 7kamp som ikke gikk på noe annet en en å ha en stor posjon flaks! Her kastet vi mynt på vegg, og mynten skulle ligge nærmest mulig veggen. Vi kastet ball i ring, og kastet ball i bøtte. Skjøt med borrelås-piler «nerf» på Martin som stod noen meter unna med briller og en borrelåsdrakt, hvor skytteren hadde bind for øynene og måtte skyte etter lyder Martin lagde.

Etter samlingen gikk vi tilbake til Mohawk og hørte på Ragnars spennende historie (som er så lang og morsom, og ikke minst veldig intern, så det er ikke noe vits i å gjenfortelle..).

Stillheten senket seg nok en gang over Mohawk da samtige av besetningen lå og sov innen kl 24, bortsett fra noen få befal som spilte kort i salongen.

Lørdag 06.07

Kl 06.00 stod befalet opp for å få en tidlig start på dagen og utnytte de gunstige vindene. Vi satte seil rett utenfor moloen og satte strake kursen rett syd, med Ebeltoft som mål. De unge lovende i ruffen kom frem etterhvert som Mohawk krenget mer og mer, og kl 09 var det frokost. Sola skinte og vi seilte vi avgårde i behagelige 7 knop og etterhvert fikk også stagseilet luftet seg. Sanger ble sunget og det var god stemning ombord da det ble varmere for hver nautiske mil som ble seilt sydover.

Rett utenfor Ebeltoft ble det nærmest vindstille, og rastløsheten bredte seg i båten. Heldigvis har noen befal kjøpt inn vannpistoler og disse ble flittig brukt på dekk. Men da vannpistoler plutselig ikke var nok, ble badeleider festet på babord side, en trosse med en fender hang akter og fokkefallet ble forlenget med et tau og nesten samtlige fikk slengt seg fra klyverbommen! Artig for de fleste, og noen mageplask for andre.

Etter en drøy time med bading (fremdeles litt kjølig i vannet), ble det ryddet på dekk, seil tatt ned og vi motret en liten time inn mot Ebeltoft hvor vi fikk fortøyd rett ved fregatten Jylland.

Noen hadde ikke fått nok vannkrig ombord så både bøtter og vannpistoler ble flittig brukt, og Martin fikk nok av vann over seg..

Når alle hadde skiftet til tørre klær ble det ropt inn til skaffing.. Ragnar og Arnfinn har under hele toktet snakket om noen forlorne skilpadder.. Etter mye rykter, googling og kreative ideeer blandt de menige, fikk de endelig både se og smake hva det var for noe. Hemmeligheten forblir ombord! J (ingen dyr ble skadet under matlagingen).

Etter middagen ble det arrangert byløp av Ragnar og Esben. Både menige og spirer løp rundt og lagde liv i Ebeltoft og fylte flittig ut spørsmålskjemaet de hadde fått, samt de løste noen oppgaver på postene underveis. Vinneren av byløpet ble Einar og Tobias!

Etter byløpet ble det samling i salongen med Ragnars spennende historie og nok en gang sluknet alle relativt raskt ombord etter en dag med mye aktiviteter og frisk luft.

Bilder og mer blogg kommer snart! :)

2873 Henrik Eggen

• Comments(2)//umoe.savemohawk.com/#post104

1. tokt 2013

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Wed, July 03, 2013 12:36:47

1. Tokt 2013

Fredag 28.06.13:

Da var ventetiden endelig over. 7 spente barn, 3 spirer og 5 befal møtte opp på bussterminalen i Oslo for å ta bussen ned til Lysekil. Andre medreisende hadde heldigvis smurt seg med tålmodighet og godt humør, for i god sjøkorpsånd klarte endel selvsagt å underholde halve bussen på veien ned..

Da vi nærmet oss Lysekil sentrum raget 2 master høyt til værs over noen byggninger og plutselig kom Mohawk til syne. DER - skrek nesten samtlige unger i kor, og forfjamsede medpassasjerer lurte på om «norrbaggarna» hadde vunnet i lotto..

Da vi endelig hadde kommet oss ombord på vår kjære skute (selv om det ble litt seint) så rakk vi utpakkning, landlov og en liten samling før det ble inntørning.

Lørdag 29.06

Lørdagsmorning våknet vi til regn, befalet måtte lufte motoren, så vi sendte alle barna, spirene og Ragnar på Havets hus. Det er ikke mange barn/spirer eller befal som aldri har vært på havets hus, men for de spente foreldrene som sitter og leser nå kan vi opplyse om at de har nærmere 40 små og store akvarier med nesten samtlige av de nordiske fisker og sjødyr som finnes. Til og med pigghai og rødhai kan du se!

Etter havets hus fikk samtlige landlov til å handle inn grønnsaker, fukt og melk til seg selv (.....) Vell tilbake på Mohawk klargjorde vi båten for en kort transport over fjorden og vi ankret opp ved Gjeteviksund. Etter 80 m (!) kjetting var sluppet ut, lå vi godt fortøyd med hekken inn mot land, og det ble grilla pølser med brød, løk og potetsalat til.

Ragnar har som vanlig lagt opp til underholdende samlinger, og uten unntak var det mye latter og godt humør under dekk imens klokka nærmet seg midnatt. En av høydepunktene under toktet er Ragnars «spioncup», hvor det er delt opp i lag, slik at lagene skal utføre enkelte oppdrag uten å bli oppdaget. Etter vell utført oppdrag får man poeng for kreativitet og for å skrive en oppdragsrapport. Etter 24timer får man et nytt oppdrag man skal utføre, så spenningen er til å ta og føle på ombord!

Søndag 30.06

Etter en meget kjølig natt stod vi opp til hele 10 grader, men den lille sola som gløttet mellom skylagene varmet godt opp.. Og mye varmere skulle det bli når 80m ankerkjetting skulle sveives opp fra en gjørmebunn som bokstavelig talt hadde jerngrep rundt kjettingen og ankeret. Samtlige ombord, bortsett fra skipperen, hadde møre armer, rygg og bein etter at ankeret var på dekk etter 1 time med sveiving og svabring (kosting) av ankerkjettingen. (MYE gjørme!)

Seilene ble satt rett utenfor Lysekil havn, og vinden fylte hurtig seilene når kursen var satt sørover. Båten krenget litt og når vi gjorde 6 knop senket en deilig fred over båten da motoren ble skrudd av og bølgeskvulpene fra baugen kunne høres. Det tok ikke lang tid før de nye sangheftene som Jeanette og Ragnar har laget kom på dekk. Tora hadde vært flink og bundet sammen sangheftene med snor, noe som gjorde det enkelt å holde orden på sangene.

Etter noen timer med sol og seiling ankom vi Marstrand i 7 tiden. Messingpuss ble iverksatt, noe som Mohawk virkelig hadde godt av! Skjøteløpere, skipsklokke og kompasshus ser ikke fint ut når det er grønt!! Etter 1,5 t grundig pussing fra både menige og befal begynte endelig grønnfargen å bli borte og messing fikk på nytt skinne i sola! Til Middag ble det servert Kjøttdeig og pasta. Etter middagen ble det landlov og de aller flese på båten gikk og fant dusjen . For en gangs skyld kunne vi dusje så lenge vi ville i varmt vann (deilig!!), og når alle kom ny-dusjet tilbake på båten ble det en samling med quiz og noen sanger ble sunget før barna tørnet ned og la seg rundt halv tolv. Når klokken ble rett over midnatt så var det stille i ruffen.

Mandag 01.07:

Vi våknet opp til sol og litt varmere i dag. Sondre, Tobias, Henrik og Esben dro til Marstands fort for å se hvordan Tordenskjold, som eneste person klarte å innta festningen med sine styrker! Noe som er meget imponerende med tanke på alle soldatene som kunne skyte rundt hver eneste vinkel og i en hver krok av festningen samt festingens 16 meter (!!!) tykke mur..

Etter landlov og litt handling, satte vi kursen sørover og mot Vinga. I løpe av kort tid ble alle seil satt og vi gjorde en fart på rundt 5-6 knop nedover og krenging var det også. Sola tittet frem, men desverre var det ikke lenge, og seiltøy ble tatt på og vi koste oss på dekk med litt sang. I dag var det perfekt vind og vi kunne ligge på det samme legget til vi var rundt en time unna vinga. Og da desverre tok regnet oss igjen og vi krenget rundt 30 grader. Det var deilig å føle vinden i håret og rekka under vann. Etter to slag fant vi ut at vi skulle begynne å stryke seil, siden vi begynte å nærme oss Vinga. Etter at alle seil var stryket og vi næremet oss Vinga fant vi desverre ut at det var fult på Vinga, så da gikk vi inn til Gøteborg. På vei innover så var middagen klar og vi sendte

alle barna ned for og spise mens befalet fikk servert det på dekk.

Da vi ankom Gøteborg, ble det liten samling siden alle i båten var slitne

og ville gjerne se køya si for å få en god natt søvn!

Tirsdag 02.07:

Vi våknet opp til overskyet vær med at sola glimtet frem innemellom. I dag bestemte vi oss for å ha en dag der hele mannsakapet kunne ha det morsomt – så vi dro på Liseberg! Til jubel og glede fra ruffen når frokosten var ferdig! Etter at byssa var ferdig gikk vi sammen og når vi nærmet oss så ble snakken mer og mer om hva de skulle kjøre og gjøre inne på Lisberg!

Etter ca to timer med morro for både store og små, så ble et lunch/ middag på Burger King – alle de meninge takker Ragnar for et godt måltid som han spanderte!

Etter nesten 6 timer med karusellsnurring, g-krefter, vektløshet, våte klær og mye morro var det på tide å dra tilbake til Mohawk. I ordentlig sjøkorpsfart brukte vi ikke mindre enn 1 time (!!!) til båten.. (Normal tid ca. 35 minutter å gå fra operaen til Liseberg)..

Etter kveldsmat var det nok en gang samling i salongen, og både Vettle og Birk fikk prøve seg på «manndomsprøven» kort sagt en sketsj der gutta skal sjekke opp en dame på best mulig måte, til god latter for alle ombord!

Freden senket seg nok en gang over Mohawk da de menige gikk og la seg, vi merker det blir ørebittelittegranne varmere for hver dag, noe vi alle setter stor pris på!

Onsdag 03.07

Frokost inntatt og etter en kort vannkrig på dekk (grunnet spioncup) kastet vi loss og er i skrivende stund på vei ut av Gøteborg havn. Om hvor vi skal møte den svenske båten «Atene» som vi skal ha samseiling kort stund skal vi heise seil og seile over til Danmark med! Får se om vi får testet ut våre vannballong-kastere og starte en sjø-vannkrig

Se video av vår herlige overfart til Jylland her:

Følg oss på kartet live nå og se hvordan vi seiler (lagre linken slik at du kan når som helst gå inn og titte)

Skrevet av Jeanette og Henrik.

• Comments(1)//umoe.savemohawk.com/#post103

Nordisk dag 4

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Fri, June 29, 2012 23:53:21
Vi la fra og satt kursen mot Kungshamn. Da vi fikk lagt til etter en deilig tur med litt sol, litt regn og mye seiling så fant vi ut at det sto en kjent båt til bryggen ovenfor oss, der sto Kvartsita. Det ble skaffing, innhandling av enda mer godteri og så klart gave til vår kjære Gustav som ble 21 år. Gustav ble feiret med kake og gaver.

Det ble en samling der vi feiret med litt leker og Gustav fikk en morsom pakke som inneholdt, to smokker, en alcoholfri chapmanie, et my little ponny blad, en pipe leke og litt annet småtteri.

Når samlingen var ferdig fikk vi en times tid til å dusje og gjøre oss klare til køya.

Anniken

• Comments(3)//umoe.savemohawk.com/#post95

Nordisk dag 3

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Fri, June 29, 2012 23:49:25
Det ble tidlig seglas over til Grebbestad, det var like mye regn over dit om ikke mer som dagen før. Det var en utrolig koselig seglas om det ikke var for regnet. Da vi endelig kom frem til Grebbestad kom tre kjente fjes, nemmelig Odin, Birk og Vetle ombord på båten. Byssa ble satt igjen for å lage mat mens resten av mannskapet gikk mot minigolfen og "spilte", selv om det kun var to av de fem lagene som faktisk gjorde ferdig alt uten juks.

Da vi kom tilbake fikk alle en time til å gå i dusjen noe som alle syns var utrolig deilig. Da alle hadde dusjet ble det skaffing og vi ble et rent og mett mannskap. Vi hadde en morsom samling før folk gikk til sengs. Før vi dro dagen etter fikk vi dra i butikken og fylle lokkertene våre med unødvendig mye godis og brus.