Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

1.tokt 2013 07/07- 12/08

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sun, July 14, 2013 01:05:47

Søndag 07.07

Frokost ble spist, sola varmet og det var duket for en ny og herlig dag. Det ble pusset litt messing mens vi ventet på at byssa skulle bli ferdige med oppvasken, og så ble det et «Obligatorisk» besøk av fregatten Jylland.
Fregatten Jylland er en veldig stor seilbåt som ligger i Ebeltoft. Det er en dansk over 100 m lang dampfregtt som bidro sterkt til dansk seier i slaget ve Helgoland i 1864. Etter vi hadde vært på Jylland, og de meninge hadde shoppet litt i gavebutikken, som endte med at noen av dem kjøpte seg en uniform som var ganske lik de brukte på båten, dro vi mot Århus. Der så skulle vi se på alle båtene som skulle være med i Tall Ships Race. Det var mange flotte båter som var med!
Etter vi hadde sett nesten alle båtene og fulgt dem en liten stund, så kalte vi opp Atene å avtalte at vi skulle ligge med dem i en uthavn.

Mandag 08.08

Denne morgenen så fikk vi ganske mange nye i mannskapet vårt. Vi hadde avtalt mannskapsbytte med Atene! Vi fikk sånn 11 stk. fra Atene over hit, og Ragnar, Vetle, Sondre og Tobias gikk over til Atene. Vi heiset anker, med svensk hjelp, og seilte avgårde. Det gikk ikke lang tid før svenskene spurte om det var vanlig at vi hadde vannkrig ombord. Vi svarte selvfølgelig, og plutselig så fylte vi opp masse vannballonger for å skyte på Atene. Det var ikke mye vind, så det tok en liten stund før vi tok igjen Atene. Meste parten av tiden gikk til å fylle opp vannballonger og ha en liten vannkrig selv på båten. Plutselig så var det en av Atene mannskapet som «falt» over bord! Mann over bord! Det tok ikke lang tid før alle reagerte og begynte med «mann over bord øvelsen». Fant fram jolla, badestigen og en line. En stod å pekte på han hele tiden og vi fikk hevet ut en livbøye til han. Vi prøvde å komme så nær som mulig personen, men det var vanskelig når vi hadde alle seilene oppe. Vi fikk jolla ut på vannet, og Jeanette og Henrik rodde til han å fikk han oppi. De kom tilbake og vi fikk reddet han. Etter en stund så tok vi igjen Atene, og da begynte vannkrigen! Vi seilte noen ganger forbi dem, men vi seilte etter. Til slutt så tok de ut brannslangen, og det var veldig vått. Etter vannkrigen så seilte vi bitte litt, før vi klarte å komme så nærme som mulig Atene så vi fikk byttet mannskap igjen. Vi seilte videre til Århus for å ligge der over natten.

Tirsdag 09.08

Vi bestemte oss for å fortsette å ligge i Århus hele dagen, og vi åt frokost på McDonalds! Av alle steder, men men. Etter den «sunne» frokosten, så fikk vi landlov til kl. 16. Alle forsvant hvert til sitt og de fleste menige og befal fant sykler de kunne leie og syklet rundt i Århus. Befalet forsvant plutselig og lot Mette og Thora være igjen med alle de menige. (De dro på Gocart....) Thora og Mads gikk for å vaske klær til nesten alle på båten, og Mette satte i gang de menige med skipsarbeid. De pusset messing og Aida malte skutesiden. Det var ikke så mye messing å pusse, og når de var ferdig med det så fikk de heller gjøre det de ville, men de måtte være på båten. Når Aida var ferdig med å male, så hadde brunfargen hennes forsvunnet, da var ho plutelig nesten helt hvit av all malinga. Resten av befalet kom tilbake, så var det på tide med grillings! Maten var kjempe god, og alle ble mette. (Hehe, nei, det er bare en Mette på båten). Etter middag så var det på tide med en nerf kamp. Ragnar og Martin hadde handlet inn automatiske nerf pistoler og hele kampen ble kaos til slutt, da ingen egentlig fikk med seg hvem som skøyt hvem og hvem som døde. Etter kampen, så hadde vi trossekast konkurranse. Det var Martin som vant, Ragnar på andre og Esben på tredje. Til slutt før vi la oss, så fikk vi høre historien til Ragnar.

Onsdag 10.08

Vi reiste fra Århus, og denne dagen var det veldig høye bølger. Befalet hadde lettet uten de menige og vi var godt i gang med å komme oss av gårde. Før skaffing så heiste vi seil, og det første vaktlaget begynte å ete. Det var høye bølger og urolig sjø. Det kom mye vann opp på dekk og ned i båten. Ruffen hadde snart sin egen svømmehall, og Mette og Aida gikk inn for å prøve å fikse det som lakk. Som endte med at beina under Mette forsvant og ho ned i dørken på armen. Ho ble lagt inn i skipperlugaren, der ho også ikke bare hadde vondt i armen, men også var kvalm. (Det var helt for j****** vondt! Hilsen Mette) Det var også såpass høye bølger at ting trengte bedre sjøklargjøring under dekk... Esben og Jeanette måtte gaffateipe byssa så ikke ting falt ut. ! Aida fikk vondt i benet da da bordet flyttet på seg i en bølge. Esben sjøsikret dørken og bordet så det ikke skulle fly avgårde igjen.

Det var en frisk seilas, som endte i en rolig aften i helsingør... med shining av båt etter sjøgang og diverse... og en bedre runde med ostiser i salongen til avslutning...

Torsdag 11.08

Vi lå i Hellsingør og alle menigene, unntatt de i byssa dro på borgen som var der. Seilet hadde også fått gjennomgått gårdsdagens seilas og en heide hadde dettet av og seilet var revet. Martin ringte en seilmaker som skulle komme å hente seilet, men han kunne ikke komme før dagen etter. Derfor ble dagen brukt på å gå rundt i byen der, og noen dusjet. På kvelden så skulle vi ha en film kveld, men det gikk ikke helt som planlagt. Vi måtte streame fra telefonen til Aida, men dataen og telefonen var ikke helt enig med hverandre, så det var mange ganger den hoppet ut og det var egentlig bare irriterende å se på film sånn. Vi fikk også sjokolade pudding som Martin hadde laget! Flink skipper. Vi prøvde litt til å se på film, men det gikk ikke. Så de fleste bestemte seg for å legge seg i stedet, etter vi hadde hørt historien til Ragnar. Noen ble igjen for å se en Big Bang Theory episode som Tobias hadde på ipoden sin, for det gikk tydeligvis å se på fra den.

Fredag 12.08

Vi dro fra Hellsingør og satte snuten mot Købehavn. Før vi reiste så kom seilmakeren og hentet seilet vårt så han kunne fikse det. Da dro vi da, med et mindre seil. I stedefor storseil, så satte vi heller stagseil. Det gikk ikke kjempe fort, men vi kom oss da framover. Det virket også som om det var den store chips dagen, siden ALLE fant fram chips! Etter en liten stund, da vi var ganske nærme København, så strøk vi alle seil og motrett inn. Vi fant et sted vi kunne ligge, og satte i gang med å finne vann og strøm. De menige satt i gang med å spyle dekk og fylle på vanntanken. Ragnar og Esben lagde også en god middag, som var lasagne. Etter middag så var det egentlig ikke så mye å gjøre, siden det var seint på kvelden.

• Comments(1)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by 2169 Bjørn Sun, July 14, 2013 08:43:01

Kult at Mohawk er i København igjen. God tur hjem til 1.tokt.....sjøkorpshilsen 2169 Bjørn