Loggbok for Umoe

Velkommen!

- Mohawk og Umoe tilhører Oslo KFUM Sjøkorps.
- Her vil det være mulig å følge båtene på tur.
- Bilder og tur-referater vil legges inn fortløpende når vi er ute å seiler.
- Det vil også være mulig å se hvor båten befinner seg!

HØSTTOKT 2014 - 26. september til 3. oktober

Tur-referaterPosted by Martin Mongstad Sat, September 27, 2014 20:37:47

Fredag 26 september:

Menige og befal ankom Rådhusbrygge 1 kl 18.00, og lettet nærmere 19. Nia var tett fra forrige tirsdagsseiling, så Marius var den heldige til å få den jobben. Mens vi mottret ut fra Oslo, ble også Martin med på å fikse nia. Det viste seg å være flere deler som måtte demonteres og renses. Det ble en kald tur ut fjorden i motvind. Kvelds ble spist underveis. Vi klappet til kai i Sætre kl 22. Rolig kveld og både menige og befal fikk legge seg når de ønsket.

Lørdag 27 september:

Rolig morgen med skaffing kl 9. Etter skaffing fikk de menige landlov en times tid, mens vi ventet på at båtbutikken skulle åpne og vi kunne kjøpe de delene vi trengte til nia. Vi lettet like etter kl 11, og satte kursen mot Jetéen. Rett sør for Jetéen satte vi seil og kursen ble justert ut fjorden. I fin vind, men midt i mot, ble det kryss ut fjorden. Strålende sol og god stemning om bord.

Underveis ble det servert både muffins og brødskiver. Seilene ble strøket rett ved Bastøya, og vi klappet til kai i Horten like over kl 18.00. Til middag fikk vi servert spagetti med kjøttsaus. Etter middag ble det tid til en liten landlov på de menige, før samling. Samlingen bestod i en prat om turen og hva vi skal de neste dagene, før det ble film, til stor stas for alle om bord :)

Søndag 28. september:

Alle ble vekket like før halv ni, og frokosten med nystekte rundstykker ble servert like over kl 9. En liten landlov og rydding i byssa, før vi satte kursen ut av Horten kl 11. Solen tittet gjennom disen og 9 meter pr sekund fra sørvest.
Vi mottret litt sørover mot Bolærne, før vi satte seil og kursen mot Strømstad. Fin seilas med stor, fokk, klyver og mesan. Vinden tok seg not opp, og vi revet storseilet og strøk mesan.
Det ble en frisk seilas med en god del vann på dekk. Underveis ble det servert varm suppe, av stuert Mette. Når vi nærmet oss Strømstad fikk vi vinden mer fra siden, og en litt roligere seilas.
Storseil, fokk og klyver ble strøket, og dekk ble ryddet. Vi klappet til kai i Strømstad like før kl 18.
Båten ble shinet både over og under dekk, vann ble fylt og middag ble laget. Det var en del vått tøy fra seilasen, så under dekk ble det hengt opp tøy til tørk. Kylling tandori til middag, før samling i salongen.

Mandag 29. september:

Vi våknet til nok en morgen med sol og god seilevind. Etter frokost ble det landlov og handling av mat. Vi satte kursen sørover Koster-fjorden, og satte fokk og stagseil.
Mesan ble etter hvert også heist. Fin seilevind og rolig seilas sørover i strålende sol. Det ble muligheter for avslapning både på hekken og i klyvernettet.
Underveis ble det servert ostesmørbrød på dekk. Når vi nærmet oss Grebbestad, ble først stagseil strøket, og deretter fokk og mesan. Vel til kai i Tanumstrand like før kl 17. Ettermiddagen ble tilbragt i badebassenget på Tanumstrand, til stor glede for store og små. Mens det ble badet, gikk solen ned og himmelen viste sine fine farger.
Vi fikk servert et herlig taco-måltid ombord, før vi hadde samling i salongen.

Tirsdag 30 september:

Grytidlig morgen på befalet, som stod opp og dro fra kai kl 6.00. Bek mørkt når vi gikk fra kai. Men solen tittet frem litt etter litt, og vi fikk se en nydelig soloppgang.
På vei ut ble seil satt, og etter hvert som båten begynte å krenge kom den ene menige på dekk etter den andre. Etter frokost, ble det satt vakter, slik at de som var litt trøtte kunne få sove litt. En fin seilas over til Danmark med, igjen, strålende sol og fin seilevind.
Vel fremme i Skagen ble dekk vasket og vann fylt, samt litt annet skipsarbeid gjennomført. Det ble servert pasta og kjøttdeig –grateng til middag, før alle dro av gårde for å bowle. I påvente av ledige bolwingbaner, ble det spilt både biljard, dart og airhockey. Når endelig banene ble ledige til oss, var det stor stas for både store og små å spille bowling.
Vi ruslet tilbake til båten like etter kl 22, og det ble stille i ruffen like etterpå.

Onsdag 1. oktober:

Første morgen vi våknet opp og det ikke var sol. Heldigvis bare overskyet. Det blåste godt, så vi bestemte oss for å bli i Skagen hele dagen. Etter frokost ble det noen timers landlov på de menige, mens befalet handlet mat og ordnet litt om bord. Til lunsj ble det servert pytt i panne. Vi gikk i samlet flokk for å spille biljard og mini-golf.
Dessverre begynte det å dryppe litt på veien, så det var ikke mange som ville spille mini-golf ute. Det ble derfor mest biljard og air-hockey.
Mens noen trosset vind og duskregn, og spilte en runde mini-golf. Til middag fikk vi servert kylling med brie og bacon med ris til. Etter middag fikk spirer og båtsmenn en gjennomgang av pumper og skroggjennomføringer, før vi hadde samling med film i salongen.

Torsdag 2. oktober:

Etter frokost satte vi kursen over havnen i Skagen for å fylle diesel. Underveis ble byssa ferdige med å vaske opp etter frokosten. Like utenfor Skagen havn heiste vi stor og fokk, og etterhvert også mesan, klyver og stagseil.

Det ble en bedalelig seilas i medvind og strålende sol.

Flere dristet seg til og med til å seile i bare t-skjorte, og noen snakket om bading. Og dette i oktober!

Underveis disket stuerten opp med varm reste-lunsj, som smakte fortreffelig på dekk i solen. Det ble en rolig og fin dag på dekk for alle mann alle.
Vi ankom Lysekil like over klokken nitten, og vel til kai ble det servert laks og poteter med saus. Etter middag hadde vi samling med adjektivhistorie og resten av filmen fra onsdagen.

Fredag 3. oktober

Høsttoktets siste frokost ble inntatt, før både menige og befal gikk løs på pakking og vask av båten. Båten ble ren og pen både i salongen, ruffen, nia og gangen. Til lunsj ble det servert pølser på dekk i strålende sol. Vi fikk tid til en liten utdeling av forlatt tøy også, men heldigvis måtte ingen i det kalde vannet. Alle mening og noen befal stod klare på bussholdeplassen i Lysekil og så de vel avgårde på buss tilbake til Oslo.
Takk for et fint tokt! :)

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.